Bijna klaar! Door met reizen; Oostkust here we come

Lieve lezers,

Nog bedankt voor de felicitaties! Lezen jullie nog wel vertrouwd onze verhalen?We krijgen namelijk steeds minder reacties en steeds minder lezers (jaaa dit kunnen wij stiekem gewoon bekijken op onze site).

Ook deze keer hebben we ons best gedaan om jullie weer een leuk verhaal te bezorgen. Dus deze keer hopen we wel weer op meer lezers en reacties hoor!

WERK

Jammer maar helaas, het moet toch gebeuren... WERK!Gelukkig hoeven we maar tot 1 maart en dan zijn we helemaal klaar. Eigenlijk mogen we ook niet echt klagen want in die 2 jaar tijd dat we van huis weg zijn hebben we maar 5 a 6 maanden gewerkt.Als het goed is hebben we dus genoeg geld gespaard voor de komende tijd want er staat namelijk veel op de planning maar daar vertellen we later meer over!

De hele maand december hebben we ons echt uit de naat gewerkt! We begonnen 6:30 en waren klaar rond 16:30. Het was dan ook echt vol seizoen. Van 4 december tot en met 30 december hebben we elke dag wel minimaal 10uur gewerkt zonder dagen vrij! Het was echt full on! De maand december is ons dan ook echt voorbij gevlogen. Maar het harde werken wordt zeker beloond. De maand december was dan ook echt goed verdienen. Zo maakten we al gauw $300 per dag per persoon. Dus reken maar uit :PMet kerst hebben we ook gewerkt. Vanuit werk kregen we een heerlijke lunch en ook nog eens $50 per persoon cash in hand bovenop wat we die dag nog verdiend hadden. De boer was iedereen heel dankbaar om tijdens kerst te werken en vandaar dat hij iedereen een lunch wilde geven en nog een kerstkado; de $50. Ja, we hebben het echt getroffen op dit farm! Dat was ook een van de redenen waarom we terug waren gegaan.

Tijdens oud en nieuw hadden we een hotel geboekt. In de avond hadden we lekker pizza besteld en rond een uurtje of half 12 gingen we de straat op om een mooi plekje te zoeken om het vuurwerk te bekijken. Het was erg gezellig maar het vuurwerk viel ons eerlijk gezegd een beetje tegen. Tsja, wij denken dat Sydney gewoon onverslaanbaar is als het gaat om de vuurwerkshow.Net als in Nederland waren de feesten hier ook aardig duur dus na het vuurwerk hadden we gewoon een klein feestje op onze hotelkamer gemaakt wat ook erg gezellig was.

De hele maand januari hebben we ook nog lekker hard gewerkt. Dat betekent dat de dagen voorbij vliegen.Jullie zullen wel denken; Doen jullie dan niks anders? Eerlijk gezegd doen we niet veel, nee! We staan om 5:40 op gaan er om 6:00 uur uit en dan werken we meestal tot 16:00 uur. Dan is het nog een klein kwartier rijden naar onze free campspot en dan is het alweer bijna tijd om te koken.In januari hadden we iets andere werktijden omdat het fruit ook steeds ietsjes minder wordt. Helaas merkten we dat meteen op onze salarisstrookjes maar ach we mogen echt niet klagen. We verdienen nog steeds boven het gemiddelde uurloon (en dat is $22.33).In januari hadden we gelukkig wel wat meer vrije dagen. Dat betekent dus ook iets meer vrije tijd. En zoals we allemaal weten: Vrije tijd is geld uitgeven en leuke dingen doen!!!!We hebben even onze gardarobe vervangen voor een nieuwe. Even geshopt en weer leuke kleren gekocht want onze andere kleren waren toch echt wel een beetje op.We zijn ook nog naar de film geweest. De film Moana hebben we gezien. Een leuke animatie die zeker aan te raden is om een keer te kijken op een regenachtige zondag!Toevallig hadden we nog contact met een oude collega van ons en daar hadden we ook gezellig even wat mee gegeten. Na al dat harde gewerk is het natuurlijk ook even goed om de sociale contacten in stand te houden haha!

Alsof we nog niet genoeg gekregen hadden van onze baas; We zijn ook nog is met zijn allen uit eten geweest op de kosten van het bedrijf. Super gezellig! Zo leer je tenminste iedereen een beetje kennen in plaats van op werk tussen de berries praten (als er tijd voor was).

Toen was het alweer februari. De tijd is voor ons echt voorbij gevlogen! De maand februari hoorde eigenlijk heel goed te lopen want er zouden nieuwe blackberries in de bloei komen. Door het slechte weer zijn deze helaas niet allemaal goed gerijpt dus dat betekent veel jam berries (berries die niet goed zijn om te verkopen maar wel voor jam). De jamberries levert ons bijna geen geld op dus daarom worden we dan ook per uur betaalt. Inprincipe is daar helemaal niks verkeerds aan maar natuurlijk is het veel fijner om gewoon goede berries te plukken zodat we meer zouden kunnen verdienen.Omdat er bijna geen berries zijn moeten we ook ons favoriete klusje doen: Onkruid wieden.WOEHOEEEE dat is echt ons favo job... NOT!Met 30 graden onkruid wieden is niet echt fijn maar geld is geld.Als er weinig werk is betekent het dat we labour werk moeten doen.Dit zijn verschillende werkzaamheden zoals: Onkruid wieden, frambozenplanten kort knippen; zodat ze weer opnieuw kunnen groeien. De frambozen planten kunnen 2x geplukt worden in het jaar. Begin december tot half januari en daarna moeten we ze kort wieken en ze weer allemaal sorteren tussen de touwtjes zodat de planten mooi recht blijven staan. Dan moeten we een maandje/anderhalve maand wachten en dan kan er weer rond half februari begin maart geplukt worden tot mei/juni. maar tot die tijd moeten we labour werk uitvoeren. En dan is er nog een baantje en dat is de bramen kort wieken en de nieuwe planten uit elkaar halen en over de touwen gooien zodat ook die weer overzichtelijk kunnen groeien voor de plukkers. Maar dit is dan toch wel echt het ergste baantje want die dingen hebben echt scherpe dorens en ook nog eens overal. De dorens zijn zo scherp dat we het zelfs door de speciale handschoenen voelen. De planten zitten helemaal in elkaar verstrengeld en moeten worden uitgesorteerd. Bramen zijn eigenlijk onkruid. Dit houdt in dat de uiteinden van de plant weer in de grond kunnen groeien en zo kan het voor eeuwig door blijven gaan. Dit moeten we dus voorkomen door ze een soort van uit de knoop te halen en over de touwen te gooien die ongeveer op een hoogte hangen van 1.6m. Soms duurt het super lang om een row (laan) te sorteren; denk hierbij 2-3 dagen voor een row! Dan hebben wij toch echt liever plukken in plaats van labour! Aan het eind van de maand worden de berries steeds wel ietsjes beter dus gelukkig hoeven we geen onkruid meer te wieden maar kunnen we ons focussen op de berries.

BIJNA KLAAR

Op werk, werkt er ook een Italiaans stel die ons hadden uitgenodigd om lasagne bij ze te komen eten. Dit konden we natuurlijk niet afslaan. Het was erg gezellig en we hadden heerlijk gegeten. Een heerlijk echte lasagne uit Italie. JAMMIE dat was echt smullen. Dat is weer eens wat anders dan noodles en groenten.

Ook hadden we afgesproken met een Italiaans stel die we in Darwin hadden ontmoet. Daar zijn we nog steeds gezellig in contact mee gebleven en toevallig waren zij in Melbourne. Zij gaan binnenkort terug dus het leek ons een leuk idee om uit eten met ze te gaan vlak voordat ze weer terug naar Italie gaan.Dit was erg gezellig! Lekker gekletst en goed gegeten.

AFTELLEN

Vandaag (27 feb) hoeven we nog maar 2 dagen!!!Tellen jullie met ons mee af?

REIZEN

1 maart is onze laatste werkdag. Voor we het weten is het allemaal zo voorbij.
2 maart gaat de auto naar de garage voor haar laaste check. Nog maar 2 maandjes en dan is ze toch echt op zoek naar een nieuwe eigenaar! De auto maken we ook nog even schoon want tijdens het vele werk hebben we niet echt tijd gehad om haar schoon te maken.
3 maart: Rijden rijden rijden in ons schone, gecheckte wagentje. We gaan nu onze reis weer voortzetten naar Sydney.
4 maart: Moeten we in Sydney zijn want dan kunnen we ons harde werken eindelijk belonen. Een goed festival + een heerlijk hotel EN er komt ook nog een vriend van ons uit Nederland dus dat wordt een hoop gezelligheid.
5 maart: Brak in de hotelkamer en lekker relaxen en bijpraten met onze vriend!!!
6 maart: Begin maken aan onze laatste twee maanden in Australie.

DE OOSTKUST

We gaan 2 maanden de oostkust van Australie doen. Hier gaan we veel rainforest zien en veel mooie stranden waar we heerlijk kunnen relaxen en kunnen genieten van al het moois wat er komen gaat.We hebben nog niet echte plannen wat we precies gaan doen. Dus dat wordt Visitor Centres afgaan en kijken wat er allemaal te doen is. Natuurlijk hebben we al wat dingen in ons hoofd om te zien maar niet alles is te vinden in de boeken!We hebben vaak ook gesprekken met locals die met alle liefde willen vertellen wat voor moois er allemaal te zien is.

Eind April willen we in Cairns zijn om ons huisje (de auto) te verkopen. Hopelijk vinden we gauw mensen die hem willen kopen want dan zijn we daar vanaf.

DE REIS

4 meigaat onze vlucht van Sydney naar Nieuw Zeeland.
Van Cairns gaan we dus niet meer terug naar beneden rijden maar dat doen we gewoon met het vliegtuig want onze vlucht naar Auckland gaat vanaf Sydney.
In Nieuw Zeeland staan ook weer voldoende kilometers in de auto op ons te wachten. In Auckland blijven we 2 a 3 dagen. Dan gaan we nog een campervan huren! Hier hebben we echt zin in. We gaan voor een klein beetje meer luxe dan we nu hebben. Dit busje heeft een koelkastje en magnetron. We kunnen binnen koken... Heerlijk wat luxe!
Er kunnen 4 mensen in het busje.Ook komt hier weer een andere vriend van ons naartoe. Als het goed is gaat hij met ons meereizen voor 3 maanden dus dat wordt erg gezellig.
We beginnen in Auckland (Noordereiland). Hier blijven we 3 a 4 weken en dan gaan we naar het Zuidereiland waar we ook zo een 3 a 4 weken blijven.
Op 3 juli gaat onze vlucht van Auckland naar Bangkok. In Bangkok blijven we niet. We hebben ervoor gekozen om Thailand over te slaan aangezien dan net het regenseizoen begint. Vanuit Bangkok vliegen we daarom door naar Kuala Lumpur. Kuala Lumpur is alleen een tussenstop om door te vliegen naar Brunei (het Maleisische gedeelte van Borneo). Heel misschien vliegen we op Pontianak ipv Brunei maar dat moeten we nog even goed uitzoeken.
Balikpapan wordt onze eindbestemming van Borneo. Vanuit hier vliegen we weer terug naar Kuala Lumpur (5 augustus). Onze vriend gaat dan terug naar NL maar wij reizen nog 1 maandje langer door.
Vanuit Kuala Lumpur vliegen we dan door naar Tokyo. In Japan blijven we ongeveer 3 weken en dan gaat onze vlucht 30 augustus in de nacht dus komen we aan op 1 spetember.

Wauw... het is heel gek om dit te vertellen haha maar nu gaat het dan toch echt gebeuren! 1 september komen we thuis!! Dus voor de geen die ons weer warm willen verwelkomen in Nederland... We will see you on Schiphol the 1st of September!!!

(LET OP: Dit is nog ons voorlopige ticket, dit betekent dat de einddatum nog kan veranderen. Vandaag willen we de ticket namelijk definitief boeken en dan laten we jullie zsm weten of het 1 september blijft)

Dikke kus en tot gauw weer met verhalen en foto’s van de Oostkust van Australie.

Loes en Henk Meijers.

Lieve Sam en Jim ,tjonge jonge wat een verhalen en wat een belevenissen knap hoor hoe jullie dat doen .we hopen dat alles verder naar wens verloopt en wensen jullie nog een heel fijne tijd .lieve groetjes Henk en Loes en voor allebei een dikke knuffel .XX

Sandra

Waaatttttt!! Komen jullie echt terug.....maar voor nu ....vooral genieten liefies en nog veel mooie avonturen . Dikke kus veel liefs ma xxx

Ronnie

Hè hè hier hebben we lang op moeten wachten.Eindelijk weer een verhaal en wat voor één. Vinden het hartstikke leuk om te lezen wat jullie beleven en straks weer jullie nieuwe avonturen in Nieuw Zeeland te volgen.Zou zeggen blijf het doen want begin leuk om naar uit te kijken , en nog wat mooie foto's hier op deze blog of op Instagram.Ga nog lekker genieten want voor je het weet is het eind Augustus en dan moeten jullie terug ?? dikke kus xxx????????

Jacqueline

Wat een lang verhaal weer, lezen het steeds weer meer plezier. Er staan jullie nog genoeg mooie avonturen te wachten. Nog lekker genieten voordat jullie het weten is het 1 september en zijn jullie weer terug.
Veel liefs en dikke kus xxx

Wilma

Hoi Sam en Jim.We hebben genoten van jullie verhalen. En er staan dus nog allemaal mooie reizen op stapel. Wat fijn voor jullie familie en vrienden dat er een terugkomst datum in zicht is. En ik ken 1 persoon die dolblij is als jij Sam terug is????Geniet nog heel veel van wat er komen gaat. En dan hopen ook wij jullie terug te zien in september! Dikke knuffel Wilma en ook van Jan haha.

Omie en Dick

Geweldig Sam en Jim
Nou zeg jullie verdienen het well hoor om eerst bij
te komen van het harde werken
En dan maar weer verder reizen
Petje af X Omie
Hoi hoi hier is dick, afgeslankt 10 kg knap hoor, .... dank je wel
Lekker druk met archeologie, niet opgraven maar publiceren, in Archeologie Magazine een 2 maands blad eerste begin is interview en dan elke maand een opgravingsbelevenis beschrijven. Wordt ik beroemd? welnee, ik blijf gewoon onbescheiden
Wat een geweldige reisplannen veel veel plezier tot ziens....... Dick

Monique

Hoi lieve Sam en Jim
Wat eeniet mooi verhaal weer ik ga er altijd even voor zitten om het te lezen. Jullie maken ontzettend veel mee met veel mooie herinneringen die jullie nooit meer vergeten. Het is een fantastische tijd om op terug te kijken. 1 september lijkt zo ver weg maar voor je het weet zijn jullie weer terug in het koude kleine Nederland. Nu eerst nageven genieten van de komende reizen. Heel veen plezier en geniet ervan.
Heel veel liefs met dikke kus van monique xxxx

Joshua

Jullie laatste werkdag!! Wat een heerlijk gevoel moet het zijn dat dat achter de rug is en dat jullie vanaf nu weer verder kunnen gaan. Een prachtig vooruitzicht en geweldig dat jullie naar Japan gaan. Dat moet volgens mij heel bijzonder zijn. Verheug me weer op een volgende update :) xx Joshua

Angeniet buurvrouw 150

Ha Sam en Jim,
Ik geniet altijd van jullie bruisende verhalen, ook al plukken jullie dagen lang bramen, het komt nooit over als lopende band werk. Spannend om te eindigen in Japan, heeft fantastische treintrajecten.
De tickets voor de railpas kun je alleen buiten Japan kopen en daarmee ben je goedkoper uit. Echt een tip.
Veel plezier en tot september, veel groeten Angeniet

Stefan en Sylvia

Hehe eindelijk weer een verslag. Werden al ongerust. Nu mooie vooruitzichten voor julie en WIj MAAR WERKEN HAHA. Toch zit ik liever niet in de bramen en lekker zijn ze ook niet. Mm Sylvia vind van wel maar dan zonder witte wormpjes hehe.
Hier een zachte winter (weer geen elf steden tochje) maar veel nattigheid bah.
Ach het gaat ons goed dus ovrleven dat wel.
Jim en Sam leuk weer wat gehoord te hebben en nu weer lekker genieten.

Dikke hug

Mia

Hoi Jim en Sam, wat leuk om weer te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie reisplannen voor het laatste half jaar nog zijn! Geniet er van! XXX

Larissa

Hallo Jim en Sam!

Ik vind het nog steeds even fijn om jullie verhalen te lezen. Ze zijn een goede inspiratiebron voor mijn eigen reizen in Australie! Ik vraag me af of jullie ondertussen kopers gevonden hebben voor jullie auto? Ik ken namelijk iemand die geinteresseerd is :) laat maar weten.

Groetjes Larissa

Voor Larissa

We zijn heel erg blij om te lezen dat je nog steeds veel aan ons blog hebt.
Sorry voor onze late reactie!!!
We hopen dat jouw geintresseerde wel een goede auto heeft gevonden.
Wij zijn enige tijd afwezig geweest op ons blog maar we zijn er weer en inmiddels zijn we in Nieuw Zeeland en ook de auto dus verkocht.
We willen jou een hele leuke tijd wensen in Australie. Hou jij toevallig ook een blog bij? Het lijkt ons namelijk leuk om jou avonturen ook te lezen!!