West Australia and Northern Territory

Hallo lieve lezers,

Als eerst willen wij jullie bedanken voor het trouwe lezen van onze reisverhalen. Dit vinden wij erg leuk en wij hopen dat jullie nog net zo meegenieten als in het begin.

Zoals we jullie eigenlijk hadden verteld zouden we nu dus eigenlijk terug zijn. Maar voor de geen die het nog niet wisten... We plakken er nog een jaartje achteraan.

We hebben tussendoor hard gewerkt en een kleine miskoop gehad met onze eerste auto maar ach dat hoort er allemaal bij. Daarom hebben we er nog 12 maanden achteraan geplakt.

Dat betekent dat jullie nog eens 12 maanden lang het met onze verhalen moet doen en wij hopen dat jullie ons natuurlijk nog steeds blijven volgen op onze avonturen.

De reis:

Het bed zit er dan eindelijk in en dat betekent dat we eindelijk weer verder kunnen. Voordat we weggingen bij Patricia en Dave hebben we nog even snel wat papierwerk moeten doen voor ons Visa.

Die van Jim was prima maar die van mij was niet goedgekeurd. Ze wilden wat extra bewijs hebben van ons. Maar omdat wij geen oplichters zijn en de boel niet voor de gek houden was dit makkelijk te bewijzen met wat salarisstroken.

De eerste nacht in de auto was wel weer even wennen. We hadden alle twee dramatisch geslapen. Er was veel regen en wind. Het was eigenlijk ook gewoon nog best heel erg fris.

Na de eerste nacht hadden we maar even naar een ander plekje gereden en daar ontbeten waar het droog was zodat we gewoon even lekker de deur konden opendoen van de auto.

Onze eerst stop was bij wat speciale steenformaties. West Australie staat daar namelijk bekend om.

We zijn naar de Pinnacles gereden. Grappige rotsformatie en als je daar aankomt lijkt het net of je op een andere planeet bent. De grond daar was heel erg geel. Het weer was jammer genoeg wat minder maar de op de foto’s was dat niet echt terug te zien. Het zand kleurt namelijk zo mooi geel dat het net lijkt alsof het heel warm en mooi weer buiten is.

(alles wat we opnoemen achter elkaar daar zit een dag of dagen tussen)

Na de Pinnacles zijn we doorgereden naar Kalbarri National Park. Dit is nou eigenlijk echt het Australische plaatje. Mooie hoge rode bergen met stromend groen water er doorheen. Hier hebben we nog een kleine walk gedaan en dit was erg leuk om te doen. Eindelijk dan het echte Australie waar we voor gekomen zijn.

Als jullie misschien kunnen meekijken op de kaart via Google maps; Kalbarri is alweer een stukje meer omhoog en dit betekent: het lekkere weer is in aantocht.

Van Kalbarri zijn we naar Denham gereden. Dit is best een pittig stukje rijden. Daar aangekomen waren we naar de Visitor Centre gegaan maar daar werden we helaas nergens wijzer van en besloten uiteindelijk maar om door te rijden naar Monkey Mia.

Een leuk plekje maar wel mega toeristisch. Hier zijn helaas geen free campspots dus dat betekent gewoon op een betaalde camping staan. Een betaalde camping is heus niet altijd erg. Toen wij daar aan kwamen bleek er pizza te zijn in het restaurant wat bij de camping hoorde. We bestelde lekker twee pizza’s en een biertje. Het werd nog gezelliger want er scheen een rugby wedstrijd te zijn tussen Australie en Nieuw Zeeland. Het was erg gezellig in het cafe en de Nieuw Zeelanders wonnen natuurlijk gewoon van Australie. Die Nieuw Zeelanders zijn gewoon erg goed en onverslaanbaar.

De volgende ochtend gingen we vroeg op want er was een soort van dolfijnen presentatie. Deze wilde dolfijnen kwamen altijd al bij Monkey Mia. Wat speciaal is; is dat ze heel dicht bij de kust komen want op deze manier vangen zij veel vis. Maar natuurlijk vindt de mens dit ook heel speciaal en hebben zij er een hele attractie van gemaakt. In de ochtend krijgen ze maar 2 visjes van 3 vrijwilligers zodat ze niet afhankelijk worden van de mens. Ze komen vrijwel iedere dag maar niet altijd dezelfde dolfijn komt.

Het is een beetje een dubbel gevoel, ze zijn wild en komen ergens wel zelf naar de kust toe maar dan komt de vraag misschien nog wie was er eerder? De mens of de dolfijn?!?! De presentatie stelde niet veel voor maar het was wel heel speciaal om met je voeten in het water te staan en dat er een dolfijn voorbij zwemt.

We besloten om nog 1 nachtje in Monkey Mia te blijven en het weer werd nu toch eigenlijk gewoon wel echt heet!! We hadden getennist met elkaar. Natuurlijk had Jimmy weer gewonnen. Die wint 9 van de 10x altijd met spelletjes. Aan het einde van de dag hadden we een lekker kleurtje gekregen van het tennissen en waren we stiekem wel een beetje blij met het warmere weer. Want kamperen in de regen is gewoon niet grappig!

Na Monkey Mia zijn we doorgereden naar Carnarvon. Een dorpje waar ze een space museum hadden. Nee het gaat niet over drugs jongens haha het is gewoon een museum wat ging over de ruimte. Heel erg interessant en grappig museum. Maar voor de rest is er niet zoveel in Carnarvon te beleven dus besloten we er alleen te overnachten en weer te vertrekken.

Vandaag stuk doorgereden naar Coral Bay. Het is een leuk klein plekje aan zee waar jammer genoeg geen freecampspot maar er zijn twee campings waar we uit kunnen kiezen om te slapen. Het is hier iet wat aan de dure kant maar ach het weer wordt beter en we zijn wel toe aan wat leuke dingen. We besloten hier om 2 a 3 dagen te blijven. Bij de balie konden we meteen een tour boeken die ze daar veel aanbieden. Snorkel tours, Manta ray tours en humpback whale tour. Twee tours sprak ons heel erg aan maar we boekten er maar eerst even 1 want ook de tours zijn hier lekker prijzig maar daar gaan we niet over praten.

We gingen de manta ray tour doen. We zaten op een boot met 24 andere mensen was een leuke groep van verschillende leeftijden. Na een half uur moesten we ons al meteen klaarmaken voor de eerste interactie met de manta ray. Onze groep werd door 2en gesplitst zodat we met twee groepen van 12 waren. Zo had iedereen een eerlijke kans om de manta goed te zien.

Wij waren groep twee en de manta was zo snel dat hij al bijna voorbij de boot kwam. Het water was zooo koud dus voordat je op adem was gekomen en goed wilde kijken naar de manta was hij alweer bijna weg. De manta was zo snel dus we moesten snel doorzwemmen. Nadat we allemaal flippers, armen en benen in ons gezicht hadden gehad konden we eindelijk genieten van de mooie manta ray. Wat een prachtig beest is het ook. Zo peaceful onder water. Het lijkt net een vogel echt prachtig om te zien.

Het was uiteindelijk maar een korte interactie van 30 seconde want de manta ging naar het rif toe en daar konden we niet overheen met de boot. Wauw wat een ervaring was dat kort maar krachtig. Hopelijk zouden we er nog een zien maar de kans werd klein geacht.

We kregen ook nog een guided snorkeltour nog nooit zoiets gedaan maar was erg leuk. Super mooi koraal en heel erg veel gezien. Grote vissen, schildpad, prachtig koraal en we hebben zelfs een reefshark gezien. Het was een kleintje maar wel heel indrukwekkend om een haai van 1,2 meter zo onder je te zien zwemmen.

Daarna weer op de boot aangekomen maakten we nog een laatste stop in een baai om hopelijk nog 1 interactie te krijgen met een manta. Net nadat we de boot opwaren geklommen na het snorkelen kwamen we een hele grote tigershark gezien. Gelukkig waren we net op de boot want de schipper vertelde ons dat ze soms agressief kunnen zijn. Ergens vonden we het wel jammer want dat was echt wel heel spannend geweest.

Opweg naar onze laatste plek kwamen we ook nog 4 humpback whales tegen. Dit blijft zo fascinerend om te zien. Ook zagen we nog dolfijnen met wat kleintjes dat was erg speciaal.

Aangekomen in de baai konden we nog een interactie doen met een manta we hadden erg veel geluk. Deze manta was een stuk relaxeder dan die ander want deze bleef steeds een beetje op dezelfde plek rond zweven. Deze interactie duurde gelukkig langer dan de eerste en dit maakte onze tour wel echt helemaal compleet.

De volgende dag waren we nog heerlijk aan het nagenieten van de tour. Het was zo een leuke en speciale ervaring.

Het leek ons ook erg leuk om ook de humpback whale tour te doen. Dit houdt in dat je op een boot gaat en een interactie in het water hebt met een humpback whale. Zulke grote mooie beesten en dat goed onder water bekijken is wel heel erg speciaal. Uiteindelijk hebben we besloten om het niet te doen. We hebben het uiteindelijk niet gedaan vanuit het dier principe. De boot komt best dichtbij de walvissen en soms hebben ze kalfven bij zich en zoiets moet eigenlijk gewoon met rust gelaten worden. Het is een ervaring om nooit te vergeten maar we willen de beesten nog langer op de wereld zien ipv 10 minuten in het water en egoistisch zijn.

Vanuit Coral Bay zijn we doorgereden naar Exmouth. Er waren mensen die ons dit afraadden maar wij besloten om toch te gaan. Het schijnt dat je namelijk veel moet rijden wil je wat moois zien maar ach. Daarvoor zijn we op reis en in Australie. Veel, veel, heel veel rijden.

We hebben in ieder geval geen spijt gehad dat we er naar toe waren gegaan. Daar hebben we ook nog super mooi kunnen snorkelen. Bij Turquoise Bay had je een soort drift snorkel route. Als je helemaal aan de linker kant van het strand er op gaat wordt je met de stroming meegenomen naar de rechterkant en hoef je niks te doen. Door de stroming wordt je meegenomen over het koraal en kleine kleurrijke visjes echt heel erg leuk en totaal niet vermoeiend.

We zijn maar 1 dag in Exmouth geweest en dat was misschien een beetje te kort achteraf maar we moeten de tijd een beetje goed gaan inschatten want onze ouders gaan we op Bali ontmoeten dus nu moeten we onze tijd een beetje goed weten te verdelen.

Gisteren hadden we na Exmouth nog een lekker stuk doorgereden. Lekker muziekje op en gezellig gepraat; dan gaat de tijd in de auto snel voorbij. De dag erna konden we daarom al makkelijk in Karijini National Park zijn.

Karijini is echt een heel erg leuk en mooi park. Dit was eigenlijk echt hoe we Australie in ons hoofd hadden. Hoge rode bergmuren met daartussen in prachtig groen of blauw helder water lopend. Ookwel een gorge genoemd.

In Karijini hadden we een spiderwalk gedaan. Dit had niks met spinnen te maken. Het werd zo genoemd omdat je tussen de muren door moet met je benen en handen om zo verder te kunnen klimmen. Echt heel erg leuk en de plek waar we uiteindelijk op uit kwamen was echt fantastisch.

De volgende dag hebben we nog een walk gedaan in Karijini en zijn we naar het andere deel van Karijini gereden. Dit was ook wel mooi maar erg commercieel dus zijn we niet te lang gebleven.

Na Karijini zijn we gestopt in Port Hedland. Best een grote stad. Voor het eerst echt veel Aboriginals gezien.

We merken wel steeds hoe hoger we rijden hoe warmer het wordt. Zelfs in de ochtend begint het nu toch echt wel warmer te worden.

Na Port Hedland wilden we in 1 dag naar Broome rijden maar we besloten om hier 2 dagen over te doen. Soms wordt je het vele rijden zat dus dan kan je beter maar ergens een rustdagje inplannen.

Onderweg naar Broome waren we nog gestopt bij 80mile beach. Dit is dus een strand van 80 miles. Echt een heel groot strand waar we eigenlijk even wilden zwemmen. Toen we daar aankwamen stond er serieus om de 15 meter een visser met 2 of meerdere hengels. Dit was niet wat we hadden verwacht maar het zag er in ieder geval wel heel leuk en mooi uit. We besloten maar vlak langs de vissers te lopen om te kijken of ze nog wat moois zouden vangen. Uiteindelijk had een visser beet en het leekk erop dat het een grote vis was. Toen hij de lijn had binnen gehaald bleek hij een grote rog te hebben gevangen. De man bracht hem weer terug het water in en schijnbaar had hij al vaker een rog gevangen want hij wist precies waar hij hem moest optillen om hem terug te zetten.

HEEEEET!! Dat was onze allereerst gedachte van Broome. We besloten om op een caravanpark te slapen want in Broome is niks gratis. Het was echt heel erg fijn want de camping was ook voorzien van een zwembad en dat was echt goddelijk. Zoiets heb je echt wel nodig in de hitte. Broome zit aan de kust maar we hebben niet echt veel aan het strand gezeten. Het zwembad vonden we wel even prima en konden ons daar prima vermaken.

Het weer is nu dus definitief veranderd. ‘s Avonds warm en overdag warm. Het koelt wel een beetje af in de avond maar ook kan je prima in korte broek en shirt rondlopen.

Verder is er een Broome niet heel veel te doen. Waar Broome bekend om is is de kamelentocht aan het strand met zonsondergang. Dit leek ons een leuke ervaring en besloten dat om te doen en daarna maar weer eens door te rijden na 3 dagen. De kamelenrit was erg leuk maar om foto’s te maken was het eigenlijk toch beter om vanaf het strand te doen dan ipv op de kameel.

Broome beviel ons wel en we besloten om nog een dag te blijven. Ach waarom ook niet?! We liepen aardig op schema met onze planning dus dat was geen probleem.

8 september Jimmy zijn verjaardag gevierd. Via mijn ouders heb ik een paar kadootjes weten te regelen dus in Bali vieren we het gewoon nog een keer. Vandaag zijn we doorgereden naar Derby. Bij de visitor centre aangekomen hebben we wat informatie opgedaan en hebben we besloten om de Horizantal Falls te doen. Het is mega duur maar we moesten het gewoon doen. Het was tenslotte Jim zijn verjaardag en we leven maar 1x. De vrouw achter de balie kon ons $200 korting geven dus dat was erg veel voor ons dus waren we overgehaald. Toen Jim de portomonnee uit de auto ging halen zei ik tegen die vrouw dat Jim jarig was en dat ze wel iets kon regelen op de tour voor morgen. Erg lieve vrouw en een kleine verrassing voor Jim.

De volgende dag werden we met een taxi opgehaald vanaf de camping en werden we naar het vliegveld gebracht. We waren met 8 mensen. Een lekker klein groepje. En daar gingen we dan met zijn alle een klein watervliegtuigje in. De piloot was een leuk jong meisje uit NieuwZeeland. In de vlucht naar de Horizantal Falls zagen we nog prachtige dingen. Het was ongeveer 35 minuten er naar toe. Op het water landen is echt heel erg apart. Eigenlijk veel beter dan op land; je voelt er namelijk helemaal niks van.

Daar aangekomen gingen we meteen op de speedboat. Op naar de Horizantal Falls. Jullie zouden het even moeten googlen want het uitleggen hoe het eruit ziet is wat lastig.

In het water zagen we al meteen dat er heel veel stroming was in het water. De speedboat had echt flinke motoren maar dat was ook wel echt nodig want de stroming is echt sterk.

We gingen door de eerst Horizantal Falls heen. Zo veel stroming het is echt ongelovelijk. Als je in het water valt wordt je meteen naar beneden genomen omdat het allemaal draaikolken zijn. De tweede waterval kan je niet altijd naartoe omdat het soms te wild is. Gelukkig hadden wij geluk en konden we ook door de tweede heen. Het was veel vetter dan de eerste. De tweede waterval is namelijk veel smaller en het was daardoor ook veel spannender. Na de eerste keer in de speedboat gingen we weer aan boort van de woonboot waar gezorgd werd voor ons eten. Ook kregen we een kleine interactie met de grote vissen, haaien en krokodillen die daar rondzwemmen. We zagen geen krokodil maar wel grote haaien en vissen. Daarna kregen we nog een kleine tour door het gebied waar de horizantal falls zijn. Na de tour kregen we onze heerlijke lunch en gingen we nog 1x op de speedboat en daarna was het alweer tijd om terug te vliegen.

We hebben geweldig genoten van de dag. Voor Jim zijn verjaardag hadden ze in het strand geschreven happy birthday en dit konden we vanuit het vliegtuig zien. Dat was echt heel erg leuk.

Weer een mooie ervaring erbij en super genoten.

Na Derby wilden we eigenlijk naar Windjana Gorge. Dit bleek heel erg mooi te zijn en hier zijn ook heel veel krokodillen. Helaas is de weg naar Windjana Gorge niet geasfalteerd. Dat betekent dat we iets van 80 km op een ongeasfalteerde weg moesten rijden en de weg was echt heel erg slecht. Uiteindelijk besloten we het om niet te doen en gingen we op zoek naar een campspot. We hadden een hele mooie plek gevonden op een berg waar we konden staan met de auto. Mooie zonsondergang en konden mooi uitkijken op rode bergen. Op die campspot kwamen we een man tegen die de weg naar Windjana Gorge ook had geprobeerd maar die was na 400m ook omgekeerd. Dus ergens waren we wel blij dat we iemand waren tegengekomen dat hij ons had verteld dat het goed was dat we niet waren gegaan.

Doorgereden naar Halls Creek. We vergeten altijd dat in de kleine dorpjes de visitor centers zijn gesloten maar gelukkig bestaat er internet en hebben we een beetje gekeken wat hier te doen valt. In dit dorpje valt niet veel te doen alleen the wall of China. Nou dit sloeg echt helemaal nergens op. Het moest iets van de Chineze muur voorstellen wat we wel zagen maar het was het bezoeken wel waard.

Op naar Kununarra. Wat ons wel opvalt zijn de vele roofvogels die in de lucht zweven. Niet perse hier in het plaatsje maar meer richting Darwin komen steeds meer verschillende dieren tegen. Super mooi en groot zijn de roofvogels.

Na Kununarra zijn we doorgereden naar Lake Argyle. De route er naartoe was echt heel erg mooi. Hoge mooie bergen. Super mooi meer tussen de bergen en een hele mooie dam. Daar hadden we geslapen op een camping met een mooi uitzicht. Ook het zwembad was perfect met uitzicht op het meer. Daar hadden we even lekker wat gegeten want soms ben je het eten maken ook even zat en heb je zin in goed eten.

Vanaf Lake Argyle gingen we kijken hoever we ongeveer wilden rijden. Wat in ieder geval zeker was; was dat we grens over zouden gaan van de Northern Territory. Alleen wat we vergeten waren was dat we weer in een andere tijdzone aankomen. Het was ineens al 1,5 later dan voorheen. Het blijft zo gek maar Australie is 1 land maar het kent dus verschillende tijdzones echt grappig want nu kan je je misschien voorstellen hoe groot Australie wel niet is.

Uiteindelijk waren we beland in Timber Creek. Dit was in de buurt van Katherine. Onderweg naar Timber Creek vloog er een vogel heel hard tegen ons raam aan. Echt heel erg zielig maar we reden op de snelweg dus we konden helaas niet stoppen. Achter ons zagen we in de spiegel heel veel veertjes in de lucht en ik hoopte maar dat hij in 1x dood was. Na zoiets voel je je dan toch rot. Het is al het tweede vogeltje deze reis dus hopelijk blijft het hier dan bij.

In Katherine zijn we naar de Visitor Centre gegaan om wat informatie op te doen wat er in de buurt is. Daarna zijn we doorgereden naar een freecamp spot waar in de avond in ene nog een man kwam staan. We hebben wel 4 uur met die man over God gepraat. Het was heel apart om iemand zo op te zien gaan in zijn geloof maar zo is ieder mens anders. Maar na het gesprek zijn we er nog steeds niet van overtuigd of Hij wel bestaat :P

Vandaag op naar Mataranka. Hier is een natural spring te vinden. Het leek ons niet echt lekker om met warm weer naar een hotspring te gaan maar we dachten laten we het maar gewoon eens proberen. Die dag was het gelukkig wat bewolkt en had het wat geregend dus het was niet erg warm. Het water was heel mooi blauw en helder. Onder water was zo blauw het leek wel of we in een aquarium waren zo blauw. We zijn hier wel 2 a 3 uur geweest. Even lekker ronddobberen en je als een dolfijntje in het water voelen. Daarna zijn we doorgereden naar Nitmiluk National Park.

In Nitmiluk hebben we door de gorges heen gekanoed. Dat was erg leuk. Na een paar minuten hadden we de slag er goed in en waren we aardig opweg. Het was mooi om te zien om de gorges vanuit de kano te zien. We zagen ook nog een zoetwaterkrokodil dit was best wel gek zo vanuit de kano. Ook best wel een beetje eng haha maar erg mooi om te zien. Nog een nachtje op de camping bij Nitmuluk en dan gaan we naar een free campspot vlak bij de Edith Falls waar we de volgende dag heen gaan.

Vandaag was een bewolkte dag maar dat was eerlijk gezegd heel erg lekker na zoveel warme dagen. Op naar de Edith Falls. Een mooie waterval met een zwart meertje. Erg mooi en leuk. Het was nog niet druk en konden leuke en mooie foto’s maken bij de waterval. Daarna zijn we doorgereden naar een freecampspot voor Kakadu National Park. Onderweg hoorden we al veel mensen die zeiden dat we het niet moesten doen omdat er veel gesloten was vanwege de regen die daar gevallen was. Het water gaat daar dan hoger staan en de krokodillen kunnen dan overal naar toe en dan is het niet meer veilig voor de bezoekers om daar naartoe te gaan vandaar dat ze sommige wegen sluiten.

Uiteindelijk hebben we besloten om niet te gaan en gaan we ipv van Kakadu naar Litchfield National Park. Dit is gratis en er zijn mooie watervallen. Eenmaal aangekomen in Litchfield was het mega druk maar besloten we toch om een duik te nemen in de drukte want het was echt heel erg warm.

Om een goede foto te maken van hoe mooi het daar was besloten we om de volgende ochtend vroeg op te staan en de drukte voor te zijn. Er zijn hele mooie plekken met watervallen maar de kunst is gewoon om overal heel vroeg te zijn zodat je de pracht van de natuur goed kan zien. Alle watervallen zijn mooi daar en heerlijk verkoelend.

Na Litchfield besloten we toch maar om wel naar Kakadu te gaan. Het is onze enige kans om het te zien waarschijnlijk. We komen er op de terugweg nog wel langs maar wanneer we terugkomen van Bali is het regenseizoen in Darwin dichterbij en is de kans nog groter dat er meer dicht is.

Op naar Kakadu National Park. Het zag er niet echt mooi uit om doorheen te rijden om eerlijk te zijn. In sommige National Parks heb je nog wel het idee dat je echt door een National Park heen rijdt maar dat hadden we met Kakadu niet echt. Hopelijk hebben de activiteiten ons meer te bieden dan alleen de wegen ernaartoe. Na 10 minuten rijden zagen we al meteen een dingo. Het was mooi om te zien een wilde hond. Hij was erg schuw dus een foto maken zat er helaas niet in.

Onderweg hadden we een paar lookouts bekeken maar dat was niet heel erg speciaal. Wel leuk om te wandelen en even bezig te zijn. Naar de campplek gereden waar in de avond echt ontelbare muggen rondom je hoof zweefden. Zelfs met antimuggen spul op gingen we maar in de auto zitten want dat gezoem was echt om gek van te worden.

De tweede dag in Kakadu wilden we een guided tour doen met een Aboriginal met uitleg over de muurtekeningen maar als je aan het reizen bent vergis je je wel eens in de dagen. Bij de balie aangekomen bleek de tour maandag te zijn en het was zondag. Dan maar de muurtekeningen bekeken zonder een tour.

Oke, misschien hadden mensen wel een beetje gelijk dat het $40 pp om het park in te komen belachelijk is voor wat je kan zien als er veel is gesloten. Alle mooie dingen waren gesloten en voor de rest is er gewoon niet veel te zien.

De volgende dag naar de laatste lookout gereden wat niet heel speciaal was en besloten we maar om in 1x door te rijden naar Darwin.

In Darwin hebben we ook nog een tour gedaan, die ook wel Jumping crocodile word genoemd!

We zagen het eigenlijk eerst niet echt zitten maar we wilden toch nog wel graag grote krokodillen zien. Deze boot tour word gedaan op de Adelaide river ( in Darwin) en je gaat dan een uurtje door de rivier opzoek naar zoutwaterkrokodillen. We hadden op verschillende sites gelezen dat deze tour wel leuk bleek te zijn en dat je geluk moest hebben met een schipper omdat hij erg informatief en grappig was. En toevallig kregen we hem ook nog eens dus kon niet mis gaan! We waren nog geen 5 minuten op het water of we zagen de eerste krokodil al komen aanzwemmen. Wat een grote beesten zijn het ook. Prehistorisch om te zien het leken net dinosaurissen. De grootste die we zagen was 5 meter! Ze noemen het de jumping crocodile omdat ze dus met een stukje vlees boven het water gaan hengelen en de krokodillen ruiken dit meteen en springen uit het water om het vlees te pakken. Was wel heel vet om te zien!

We zijn ook nog naar een sunset market gegaan in Darwin deze markt is er elke woensdag en zondag, er is van alles te zien en te eten. Je kon er didgeridoos en boomerangs kopen en er werden optredens gegeven van muziek tot straat shows, dus we hebben de hele avond daar rond gelopen, gegeten en omdat het ook nog eens aan het strand was lekker naar de zonsondergang gekeken.

We blijven 1 week op een camping staan in Darwin en dan gaan we door naar Bali.

We kijken er heel erg naar uit om onze ouders even te zien. Fijn met zijn alle lekker eten en genieten van elkaar.

Ons reisplan is natuurlijk weer aangepast. We hebben namelijk weer geld nodig dus dat betekent dat we weer even 1 a 2 maanden moeten werken. We zouden het misschien nog wel halen maar we willen ook nog wat geld voor in Nederland zodat we niet 0,00 op onze bankrekening hebben.

Na Bali gaan we door het midden naar beneden weer richting Adelaide. Hopelijk zijn de wegen nog niet onder gelopen met water want het regenseizoen gaat begin november starten. Misschien start het al eerder want we hebben zo af en toe nu ook al een flinke regenbui.

Van Adelaide gaan we door naar Melbourne en dan gaan we weer werken bij ons oude werk waar we als laatst hebben gewerkt. Het geld is gewoon goed en het was een leuk bedrijf waar we graag nog een keer voor de laatste keer frambozen en bramen gaan plukken.

Let’s do this!!! But first: Bali :D

Tot gauw lieve lezers.

Monique

Wat weer een mooi leuk lang verhaal. Ik lees de verhalen altijd met veel plezier en ga er dan ook even gemakkelijk voor zitten. Geweldig dat jullie zo'n mooie reis hebben en daar nog een jaar van mogen genieten. Nog een paar dagen dan gaan jullie lekker genieten met jullie ouders. Heel veel plezier met zij'n allen. Geniet lekker van elkaar.
Hele fijne tijd samen liefs en een dikke knuffel van Monique xxx

Mia

Mooi verhaal! Wat heerlijk nog een jaar reizen. Geniet eerst van Bali met de familie. Liefs Mia

Jan en Wilma

Lieve Sam en Jim wat maken jullie toch geweldige dingen mee zeg. En wat fijn voor jullie maar ook voor je ouders dat jullie elkaar eindelijk weer in de armen kunnen sluiten. Ga er met elkaar maar heel erg van genieten. En daarna weer aan het werk om nog meer mooie dingen te ontdekken. Lieve groetjesJan en Wilma????

Omie

Geweldig Wat een avonturen Ik mis jullie maar de verhalen maken het helemaal goed Dikke knuffel xxx Omie en Dick

Gerry en Antje

Hallo lieverds, wat een verhaal zeg geweldig wat jullie allemaal mee maken en zien. Als ik het verhaal lees google ik meteen het park of dier of ............... in zodat ik een heel klein beetje begrijp wat jullie bedoelen. Als ik dan de plaatjes zie ben ik stiekem wel heel erg jaloers hahahahaa. En wat fijn voor jullie dat je ouders komen. Maak er een mooie tijd van en vooral GENIETEN. Een hele dikke XXXXX

Larissa

Hallo Sammy en Jimmy.

Jullie kennen mij niet, maar via een kennis heb ik jullie blog te pakken gekregen ;). Zelf ga ik namelijk op 15 oktober vertrekken om een jaartje Australië te doen. Ik vind het erg fijn om jullie avonturen te lezen! Ik krijg er heel veel zin in! Als jullie het niet erg vinden, dan had ik nog een vraagje voor jullie :$. Hebben jullie een laptop bij? Of schrijven jullie deze zalige ervaringen in een internetcafé of zo? Alvast heel erg bedankt voor het antwoorden!!

Geniet er nog van!! :)

Sylvia en Stefan

Geweldig geniet er van.. geweldige foto's en moie reisverhalen Sam en Jim we kijken er altijd naar uit. Groeten

Sylvia en Stefan

Moie haha mooie

Voor Larissa

Hoi Larissa,
Wat ontzettend tof dat je ook een jaartje gaat reizen in Australië! Sorry dat we zo laat reageren je zal inmiddels al wel down under zijn! Maar een laptop is zeker aan te raden maar wij doen alles via een tablet en soms missen wij wel echt een laptop.
Leuk om te horen dat je onze verhalen met plezier leest.
Voor jou ook een hele leuke tijd toegewenst en als je nog vragen hebt kan je ons eventueel ook een email sturen die op onze instagram staat dan kunnen we evt. nummers uitwisselen. Niks hoeft alles mag. Just in case ;)
Have fun and save travels ?