Adelaide/Kangeroo Island/Melbourne

Lieve iedereen,

Als allereerst; we leven nog en zijn nog steeds op reis. Eigenlijk is geen bericht goed bericht zullen we maar zeggen.

Het is niet dat we niks wilden laten horen maar we waren zo ontzettend druk en we wilden ons verhaal niet afraffelen dus hebben we even de tijd genomen om weer een leuk verhaal voor iedereen te schrijven.

Werk:

Met werk zijn we gestopt. Nadat onze bak met fruit was gestolen hebben we goed nagedacht over wat we wilden. Beide hadden we zoiets van: Nou hier hebben we echt geen zin meer in laten we wegggaan.

Omdat we langer in Australie blijven hebben we wel ons second year visa nodig. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je 88 dagen te werken in de Agriculturele sector. Op dit moment zitten we een beetje tussen de seizoenen in dus het werk wat er is, is heel schaars.

Reis:

Zoals jullie ons vast wel kennen zijn we beiden geen stilzitters dus zijn we na werk doorgegaan op Tasmanie.

Op Tasmanie hebben we nog de dingen gezien de wie nog moesten zien en hebben we het mooiste bewaard als laatst. We hebben Cradle Mountain als laatst gedaan. Het was echt prachtig daar. Het was super koud maar daar hadden we ons gelukkig op voorbereid. Als het buiten koud is laat staan hoe koud het dan is in de auto. Dus dat was even lekker tegen elkaar aankruipen en goed gekleed slapen. Zoiets is natuurlijk erg knus en gezellig.

Omdat Cradle Mountain in een soort dal ligt is de temperatuur daar koud en is het er vaak bewolkt. Toen wij onze wandelingen gingen maken was het ook erg bewolkt maar gelukkig klaarde het soms wel op zodat we toch nog mooie foto’s konden maken van het prachtige uitzicht die Cradle Mountain soms verbergt door zijn bewolking.

4 Maart zijn we van Tasmanie vertrokken weer terug naar Melbourne. In Melbourne hebben we een beetje sightseeing gedaan en wat dingetjes gedaan die moesten gebeuren.Helaas hebben we nog steeds niet de foto’s kunnen doen dus die stapelen ook alleen maar op. We hebben daarom maar een extra geheugenkaartje gekocht om ons geheugen iets groter te maken.

In Melbourne hebben we Peter een vriend van ons ontmoet. Die is net als ons lekker aan het reizen en was toevallig ook in Melbourne echt heel erg grappig. We zijn samen naar een rooftop cinema gegaan dit was echt heel erg gezellig en een leuke ervaring. Buiten tussen alle grote gebouwen in de avond een film kijken.

Na Melbourne waren we van plan om lekker weer door te reizen naar Adelaide. Dit hebben we gedaan via The Great Ocean Road. Dit was echt prachtig. Een mooie autoweg langs de zee en door de bergen en hoge kliffen. Heel mooi en misschien hadden we niet het mooiste weer maar dat vonden wij juist ook wel iets hebben. De zee kent geen lelijkheid; met mooi of slecht weer het blijft iets moois. Met deze Road hebben we lekker onze tijd genomen en hebben we hier uiteindelijk drie dagen over gedaan.

Via The Great Ocean Road zijn we doorgereden naar Mount Gambier. Dit viel ons eerlijk gezegd een beetje tegen. Maar zoals we soms al wel is zeggen. Misschien zijn we soms zo verwend in wat we al hebben gezien dat andere dingen ons niet meer zo trekt. Het is natuurlijk wel mooi maar niet zo speciaal hoe wij het dan bijvoorbeeld zien op plaatjes in boekjes. Daar zijn boekjes en Visitor Centres trouwens heel goed in: Foto’s laten zien van omgevingen die vaak uit een helicopter gemaakt zijn en prachtige landschappen laten zien. Natuurlijk zien wij het van andere perspectieven omdat we niet in een helicopter zitten en dan kan de omgeving soms erg tegenvallen.

18 maart zijn we naar Kangeroo Island gegaan. Als we dan toch in Australie zijn... Laten we het dan ook gewoon meteen goed doen (ons motto van het jaar).

Gelukkig is duur van de ferry maar 45 minuten. Dat valt erg mee als je kijkt naar de ferry duur van Tasmanie die 9uur duurt.

Eigenlijk is Kangeroo Island het soort Texel van Nederland. Het is erg knus en de mensen zijn net zoals op Tasmanie weer erg vriendelijk.

De eerste avond ontmoette we al meteen een stel die net een huis had gekocht op Kangeroo Island. Ze vroegen of we hun wilden helpen met het in elkaar zetten van een IKEA keuken en kledingkasten. Ja ook hier is IKEA gewoon (IKEA is everywhere)

Het leek ons heel leuk en grappig om deze mensen te helpen maar we hadden niet heel veel tijd. Maar goed wie goed doet ontmoet goed. Ze wilden ons geld geven voor het in elkaar zetten van de kasten maar we mochten ook al in hun huis slapen waar we gebruik konden maken van de douche en toilet etc. Zo vertrouwd zijn mensen hier dus met vreemden.

We hebben ze geholpen met het in elkaar zetten. We waren na 1 dag al erg ver gekomen en de keuken was bijna klaar. Stiekem wilden ze ons nog een dag hebben om de kledingkasten in elkaar te zetten. Dit konden we eigenlijk niet afslaan want ze hadden ons best veel betaald en ons ook nog is getrakteerd op pizza en bier tijdens het klussen. Dus we zijn nog 2 a 3 dagen bij hun gebleven om hun te helpen met het huis zodat ze snel kunnen intrekken.

Daarna hebben we gewoon lekker de tourist uitgehangen op Kangeroo Island. Het was echt heel erg mooi langs de kust. Vooral ‘s morgens vroeg is het prachtig langs de hoge kliffen. Soms moet je wat over hebben om mooie foto’s te maken haha.

Na Kangeroo Island zijn we opweg gegaan naar Adelaide. Alleen was Pasen ons een beetje ontgaan dus echt alle campings waren vol. Pasen is blijkbaar populairder in Australie dan in Nederland. Althans onze families vieren het niet zo uitgebreid zoals ze het hier doen. Het is bijna een beetje te vergelijken met Kerst.

Omdat Jimmy zijn moeder een Nederlands/Australisch stel had ontmoet hadden we wel een adres waar we misschien terecht konden.

Ingrid en Hans. We zijn heel lang bij deze geweldige mensen gebleven. Het was zo fijn dat we gewoon graag wilden blijven. Mooie omgeving met mooie mensen; wat willen we nou nog meer?!

We hebben meteen Hans en Ingrid hun familie ontmoet; de kinderen en kleinkinderen. Van ouders tot aan de kleinkinderen hebben ons warm ontvangen en het was fijn om hun te hebben ontmoet.

Ook via deze weg willen wij jullie nog eens super bedanken voor de mooie en fijne tijd in Adelaide. Door jullie heeft Adelaide nu een speciaal plekje gekregen in onze hartjes.

Werk:

Ja het is weer zo ver, want tussen al het reizen door hebben we natuurlijk ook gesoliciteerd en gekeken naar werk. Want we moeten nog 1 maand zien vol te maken voordat we ons second year visa kunnen aanvragen. In Adelaide kregen we een belletje dat er toch nog wat werk was in Melbourne. Het was welliswaar geen jackpot zei hij toen hij ons belde, maar het was een bedrijf wat graag mensen wilden helpen om hun second year visa te laten halen en dat was precies wat we nodig hadden! geloof het of niet we zijn weer raspberry’s aan het plukken! het is een kleine farm met zo’n 12 man. Gister hadden we onze eerste werkdag en het beviel ons goed. Lieve mensen goeie werkomgeving en een super goeie sfeer. Hopelijk kunnen we hier dan eindelijk onze dagen vol maken en zijn we eindelijk van werk af. Het geld dat we nu verdienen is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Gister en vandaag zaten we op ongeveer zo’n 140$ per persoon per dag, beter iets dan niets!

Lets count down with us!! 20 more days to go

Sandra

Fantastische belevenissen, en goed te horen dat jullie ook zoveel van die warme mensen ontmoeten. Ze bestaan he Sam ook echt mensen die het wel goed met je voorhebben. Jim je boft maar met zo'n moeder die van die fijne contacten heeft....heerlijk voor jullie. Veel liefs XXX

SOPHIEETJEEEE

DAG heeeeerlijke poepies!
Wat geweldig dat jullie het weer naar jullie zin hebben! En echte doorzetters dat jullie nu alsnog gewoon weer raspberry's aan het plukken zijn, wat een teamwork!!
Heel veel kusjes en knuffeltjes en liefde jullie kant op! XXX

Yennie

Nog even 20 daagjes knallen moppies! Ben trots op jullie! Ik wordt er heel erg blij van om te zien dat jullie het zo fijn hebben samen en ik kan nu al niet meer wachten om weer lekker met jullie te skypen! ik mis jullie.. Love you, dikke kus van mij x

Monique

Hoi Sam En Jim
Vond het weer erg leuk om jullie verhaal te lezen en dat jullie het zo fijn hebben en fantastische mensen ontmoeten.

Liefs en dikke kus an Monique xxxxxxx

Anouk

Lieve Sam en Jim!
Wat fijn om te lezen dat het aftellen is begonnen! Nog even bikkelen met werken, maar dan heb je ook wat!!
De foto's op instagram zijn super! Dat maakt de verhalen compleet!
Super gaaf dat jullie dit doen! Ben trots op jullie!
Geniet ervan en nog 19 dagen te gaan;)
Liefs dikke Kus!

Omie

Geweldig Sam en Jim Wat een geweldig verhaal weer en wat een werklust En het kan ook niet anders dat jullie aardige mensen ontmoeten jullie zijn ook toppers
Hou van jullie
Dikke kus smak smak