Tasmanie part 2; Australie

Als allereerst bedankt Sinterklaas voor uw lieve gedicht! Dat was een leuke verrassing!

Vragen beantwoorden:

Jan & Wilma: Aurora is het noorderlicht. ‘S nachts kan je dan vooral verschillende kleuren in de lucht zien. Erg mooi! Wij hebben het helaas nog niet meegemaakt.

Dennis & Marieke: Frambozen plukken verdiend redelijk! Als je goed je best doet verdien je meer dan het minimumloon en dat is hier $22,48 per uur op Tasmanie. Als je goed je best doet kan je loon per uur wel oplopen tot $40,00.

We zouden wel nog ander werk kunnen doen maar daar hebben we ons niet echt in verdiept. Dat soort baantjes zijn iets moeilijker te vinden dan dit soort standaard baantjes. Ook zit er aan ander werk meer tijd in omdat je daar vaak uitgebreid voor moet solliciteren, iets waar wij geen tijd en zin in hadden haha.

We proberen altijd zo goedkoop mogelijk te eten. Dat betekend: Noodles!!! Dit mengen we dan zo af en toe met ei, kip en groente. Ook eten we wel eens pasta met verschillende sausjes of rijst met verschillende sausjes. Niet elke dag vlees zoals je leest! Dat is erg duur hier. Maar des te lekkerder is het weer als je het eet!

Natuurlijk koken we het wisselen af. Maar Jimmy vind het leuk om te koken en ik was dan af. En zo doen we dat andersom ook natuurlijk.

Ons reisverhaal

16 november t/m 8dec

Voor de geen die dachten dat we in de zak van Sinterklaas waren meegenomen... We zitten niet in Spanje maar nog steeds aan de andere kant van de wereld in Tasmanie.

Na een paar dagen hadden we zelf werk maar opgebeld want we hadden er nog steeds niks van vernomen. De vrouw die we spraken aan de telefoon beloofde ons terug te bellen met meer informatie. In de middag belde ze terug om ons te vertellen dat we over 2 dagen konden beginnen met werken. Haha! Zo zijn we 10dgn aan het wachten en zo in ene mogen we over 2 dagen beginnen met werken.

Werk:

Wie tijd heeft bedacht... Die geen haten wij echt. Helemaal omdat we om 4:45 de wekker moesten zetten. Nee dit is niet menselijk! Dat vonden wij ook. Kwart voor 6 aanwezig zijn en dag 1 wil je natuurlijk niet te laat komen.

We waren op tijd en natuurlijk hadden we als collega’s veel Aziaten. Altijd super leuke en vriendelijke mensen.

We kregen een introductie en gingen meteen aan de slag want stilzitten kan natuurlijk niet op een farm.

We dachten dat we aan de slag zouden gaan met frambozen maar we begonnen als eerst met het plukken van bramen. Deze vrucht hadden ze dus blijkbaar ook op het farm. Iedereen kreeg 8 witte emmertjes die je met een riem op je heupen vastmaakt zodat je daar het fruit in kan doen. 5 emmertjes mag je vullen met fruit, 1 emmer mag je vullen met jam (jam = het kleine, verrotte of te rode fruit wat je perongeluk plukt). In de onderste 2 emmers mogen geen vruchten zitten. Dit zijn gewoon je base buckets (emmers) en mag je niet vullen.

Natuurlijk is het altijd even inkomen maar na dag 1 dachten we alle twee wel van... Nou dit kunnen wij wel 2 a 3 maanden volhouden.

We zullen even uitleggen hoe onze ochtend er uit ziet bij de bramen: Je bent kwart voor 6 aanwezig op werk. Meteen klaar staan met de emmers om je middel. Handschoenen aan (moet niet mag wel). Daarna wordt je aan een laan gekoppeld en daar pluk je het fruit. Als je 5 emmers vol zijn dan ga je naar een tafel. Bij deze tafel staan bakjes en dekseltjes en een weegschaaltje. Jaaaa dit hadden wij dus ook even niet aan zien komen: We moesten dus ook nog zelf het fruit inpakken. Dit kost best wel wat tijd want zo mogen er dus niet te rode bramen inzitten, te klein of verrotte. Als je denkt dat het bakje goed gevuld is met voor in jou ogen de perfecte bramen zet je het bakje op de weegschaal. Het bakje mag 146gr en max 150gr zijn. Na het wegen doe je de deksel er op en zet je hem in een kartonnen tree. In een kartonnen tree gaan 12 bakjes bramen. En uit 5 emmers vol bramen kan je wel 3 kartonnen treeen halen (+- 36 bakjes).

We worden betaalt per bakje en niet per tree. We begonnen de prijs met $1,10. Opzich wel lekker maar in het begin ben je natuurlijk helemaal niet snel dus valt de prijs erg mee qua hoe lang je er over doet. Nu vandaag (8dec) zit de prijs per bakje al op $0.50. Het is echt best wel weinig. Maar er is nu meer fruit en je bent natuurlijk na 2 weken werken al een stuk sneller dan op dag 1.

Maar goed; even terugkomen op de kartonnen treeen. Als klaar bent en je emmers zijn leeg. Sticker je de treeen met jou naam. Deze stickers schrijf je ‘s ochtends meteen al want zo kan je meteen door. Na de stickers er op te hebben geplakt loop je naar een huifkar en daar staat de manager. Hier zeg je je naam en lever je de treeen af. Dan check je bij de manager of hij jou aantal goed heeft genoteerd bij jou naam. Als dat correct is loop je snel weer naar een nieuwe laan of naar je oude laan als je daar nog niet klaar was.

Als alle lanen gedaan zijn dan gaan we double up doen. Dat betekend dan dat je bij de mensen in een laan gaat staan die nog niet klaar zijn. Op deze manier ben je ongeveer allemaal tegelijk klaar en kan je daarna samen door naar de frambozen.

Hoe ziet het eruit bij de frambozen: Eigenlijk is het niet heel anders dan het plukken van de bramen.

Zo is de pluktechniek van frambozen anders. Als frambozen rijp zijn; zijn ze echt gemakkelijk van de plant af te halen. Bij frambozen mogen we ze weer niet te rood plukken want deze zijn meestal zacht. Ze worden dan zelfs een beetje paars. Deze doe je dan in je jam emmer omdat deze niet verpakt mogen worden in je bakje. Als de frambozen nog niet helemaal rijp zijn; dan zijn ze een klein beetje neonroze, dan mogen we ze ook plukken. Frambozen rijpen namelijk nog in het bakje een beetje door.

Bij frambozen krijgen we ook weer een eigen laan aangewezen en gaat het er hetzelfde aan toe als bij de bramen, ook dubble up en ook weer zelf inpakken. De inpak regels zijn wel weer anders bij de frambozen. De bakjes waar de frambozen ingaan is trouwens ook anders. De bakjes zijn al voorzien van een dekseltje alleen de kleine tissues moet je er zelf in doen. Ook moet je hier de kartonnen treeen zelf vouwen. Vraag ons niet waarom maar het is zo :P

In de bakjes van frambozen gaat 154gr tot max 158gr. In de kartonnen treeen gaan ook weer 12 bakjes en ook hier worden we weer per bakje betaalt. De prijs fluctueert van de framboos nog steeds. We begonnen met $2,00 per bakje en nu zitten we alweer op $0.60. Bij een ander blok van de frambozen krijgen we $0,80 per bakje.

De prijzen verschillen per dag en horen we aan het begin van de dag. De prijzen kunnen nog veranderen maar niet lager dan wat er gezegd is aan het begin van de dag. Dus als de manager zegt dat het $0.80 is kan het niet minder worden dan dat maar het kan wel meer worden.

Na twee weken werken zijn we natuurlijk al een stuk sneller dan als in het begin. Maar er is ook veel veranderd op werk. Er zijn namelijk nieuwe mensen bijgekomen. Mensen uit Tonga. Nou dit hebben we geweten ook. Ze zijn vliegensvlug en als je niet oppast pikken ze fruit uit je laan. Het is niet meer ohh lekker rustig aan fruit plukken want je moet hun tempo wel een beetje proberen aan te houden anders is al je fruit weg. De mensen uit Tonga komen hier al 4 jaar dus die weten natuurlijk alle trucjes van het snelle werken al. Omdat wij die nog niet kende en wij natuurlijk altijd over alles heel eerlijk zijn was dit echt even wennen. We moesten onze mentaliteit even omschakelen. Dat betekende voor ons: Snel en strategisch werken net als de rest. Soms een beetje smokkelen om sneller te werken. Eigenlijk zijn wij helemaal niet zo maar zoals jullie ons wel kennen; aanpassen kunnen we snel en goed.

Nu gaat het gelukkig veel beter en kunnen wij die mensen uit Tonga bijbenen. Op deze manier kunnen ze ook geen fruit uit je laan pikken omdat je de hele tijd met hun op hetzelfde stuk blijft in de laan. Je staat namelijk als het ware tegenover elkaar met de planten tussen je in. Als je niet snel genoeg bent pikken ze door de bosjes heen fruit vanuit jou kant. Heel kinderachtig maar het gebeurt!

Gelukkig hadden we dit snel genoeg door en weten zij nu ook wel dat wij het in de gaten hebben en doen ze het alleen bij mensen die niks durfen te zeggen.

Er zijn dus jammer genoeg niet heel veel backpackers. Er zijn veel mensen uit andere landen die komen hier werken om hun gezin in hun eigen land te onderhouden. Dit maakt de sfeer wel anders op het werk. Wij zijn hier maar even en gaan dan weer door met reizen. Maar de meeste mensen willen het geld echt uit de dag halen. Wij natuurlijk ook maar wij hoeven niet ons hele gezin te onderhouden dus is onze instelling iets anders.

Elke dag staan we dus om 4:45 op. We mogen 13 dagen achter elkaar werken en daarna moeten we 1 dag vrij nemen. Tot nu toe hebben we na 7 dagen werk 1 dag vrij genomen en daarna zijn we weer 7 dagen gaan werken en 1 dag vrij. Tot nu toe bevalt dit ons prima. Het werk is nog niet super vermoeiend en maken nog niet hele lange dagen. We werken gemiddeld 7uur per dag. Dit is voor fruitplukken echt heel kort. Als het seizoen er is (midden december) gaan we waarschijnlijk wel dagen van 10-14uur maken. Het is lang maar wij willen geld verdienen dus dat maakt ons niet uit. En ach... het vroege opstaan went! We gaan ook vroeg slapen dus dat maakt het opstaan iets makkelijker.

Voorderest doen we na werk niet zo veel. Een beetje uitrusten, spelletjes doen en af en toe even een wasje draaien. Soms een klein beetje saai maar ach, dit is voor even en dan kunnen we weer lekker doorgaan met reizen!

Omdat we zijn begonnen met werken worden de verhalen natuurlijk ook wat minder. Tenzij jullie allemaal elke dag willen weten hoe onze, meestal standaard werk dag er uit ziet. Denk het ook niet! Verder proberen we nog wel up to date te blijven met zo nu en dan af en toe een filmpje of foto op instagram. De foto’s op de site hebben een beetje vertaging maar houden jullie tegoed van ons zodra we ergens wifi hebben komen ze online te staan

Hoi Sam en Jij
Leuk om weer een verhaal te lezen. Nu over jullie werk is heel iets anders dan jullie hier in Nederland gedaan hebben maar wel weer een ervaring. Ik hoop dat jullie kunnen rond komen vh salaris.

Is er in Tasmanië al een kerstsfeer? Hier in Nederland wel sommige mensen hebben al hun kerstboom staan. Hoe is het weer bij jullie? Moeten jullie zo vroeg beginnen ivm de warmte? Laat jullie niet op je kop zitten hoor door die mensen uit Tonga.

Ik wens jullie veel werk plezier

Liefs en dikke kus van Monique xxxx

Sorry ik bedoelde
Hoi Sam en Jim

Omie

Tjonje jonge jullie moeten wel aanpoken zeg
Maar jullie weten waar je het voor doet jullie kunnen dan weer heerlijk verder reizen
Wat was dat een verrassing met sinterklaas we hebben allemaal zo genoten zelfs Sientje die heeft van je ouders een heerlijk mandje of eigenlijk is het meer een bedje gehad ze slaapt de meeste uren van de dag in dat bedje alleen in de nacht komt ze bij ons in bed maar dat mag wel voor een poesje die bijna 20 jaar is nou lieverds werkse hvj xxx omie

Wilma en Jan.

Hoi Sam en Jim.
Wat leuk om te lezen wat aurora is. Jullie moeten best hard werken lijkt ons. Maar als jullie straks maar een leuk bedrag hebben verdiend waar jullie weer mee verder kunnen reizen.Jammer dat sommige mensen zo kinderachtig zijn he?
Maar gelukkig laten jullie je de kaas niet van het brood eten.
Veel succes met werken en alvast hele fijne kerstdagen daar. Al zal dat best vreemd zijn in de warmte . Groetjes Jan en Wilma

Gerry en Antje

Hoi Sammie en Jim, toevallig zeiden we van de week tegen elkaar van dat we even geen verhaal meer voorbij zagen komen maar Voila!!! daar zijn jullie. Grappig om te lezen om hoe jullie daar aan het werk zijn. Dus af en toe je elleboog gebruiken zodat ze niet aan jouw fruit komen.Dat is jullie wel toevertrouwd hahahaha. Succes met werken. Dikke XXX

Stefan en Sylvia

Haha geweldig en doet me denken aan periode druiven plukken in Frankrijk. In de hitte en allemaal dronken hehe. Kon erna geen druif meer zien.. Maar het gaat Julie goed zo te lezen. Zijn er erg blij om. Ga zo even een fruit sapje maken RaRa wat voor smaak.....
Betreffende het weer hier, ook nog steeds prima geen kou,sneeuw af en toe een flinke regen bui helaas zonder Aurora haha...sorry Sam kon het niet laten...
Nou dikke kus beide van ons en gaat jullie goed en tot volgende keer.

jutka

Hallo lieverds,

Mijn god zooo hard aan het werk, even sparen en dan weer gaan genieten van het jaar.
Ben niet zo goed in schrijven dus heel veel knuffels xxxxxxxxxxx

Angeniet

Hallo Sam & Jim, een gelukkige kerst in down under or up above, het is maar hoe je het bekijkt. Ik kijk uit naar jullie blog hoe er in Australie kerst wordt gevierd, hebben jullie een boom wellicht met rood fruit versiersels? Wie van jullie ook schrijft, het is altijd anekdotisch en onderhoudend, of het nu gaat over mooie natuurbeschrijving, opdringerige spinnen, gastvrije mensen, reuze leuk om te lezen. Hoop op meer, goede dagen en hartelijke groet van Angeniet

Henk en Loes

Lieve Sammy en jimmy prachtige reis en mooie verhalen nog heel fijne dagen geniet van alles hoor .heel fijne kerstdagen en een heel goed en spannend 2016 lieve groetjes Henk en Loes xxx

Monique

Hoi Sammie van harte gefeliciteerd met je verjaardag hoop dat een leuke dag hebt xxx
dikke knuf Monique

henk en Loes

Lieve Sammy van harte gefeliciteerd maak er een fijne dag van verder nog een fijne reis .liefs Henk en Loes xx

Gerry en Antje

Lieve Sammy GEFELICITEERD en maak er iets moois van vandaag. Ook groetjes aan Jimmy. Dikke XXXX

Tante Truus en Ome Arie

Hallo Sanmantha wij wensen je in het verre land nog een hele fijne avond toe Van Harte Gefeliciteerd en geniet samen met Jimmy van deze bijzondere verjaardag dikke kus

Pa, ma , jutka en boris

Hiep hiep hoeraaaa fijne verjaardag xxxxxxxxxxxxxxx

Jan en Wilma.

HAPPY NEW YEAR!! En sorry Sammy je verjaardag vergeten dus alsnog van harte gefeliciteerd! Dikke knuffel voor allebei????