New South Wales

30 september t/m 6 oktober

Daar gaan we dan eindelijk, alles geregeld alles klaar. Tijd om de zon achterna te gaan!

We besloten om als eerst naar de Blue Mountains te gaan, niet geheel volgens de route planning maar dat maakt niet uit die zou toch vroeg of laat veranderd worden! Ipodje en TomTommetje aan en lekker rijden, aangezien de auto pas laat klaar was moesten we dus eerst nog even overnachten voordat we bij de Blue Mountains zouden aankomen. Gelukkig is er een app Wiki Camps, echt een super handige app. Overal door heel Australie staan campings met informatie, hoeveel het kost, of er stroom en water is, noem maar op. En gelukkig voor ons ook heel veel plekken waar je gratis kan overnachten. Eenmaal aangekomen op onze Wiki Camps spot, kwamen we er achter dat we toch nog wat boodschapjes nodig hadden. Gelukkig was het er erg leeg dus we waren ook niet bang dat er straks geen parkeer plekken meer over waren. Noodles stond op het menu van vandaag. Terwijl we aan het koken waren zagen we nog 2 jongens die pasta aan het maken waren, we raakten aan de praat en de jongens bleken elkaar ontmoet te hebben op gumtree (marktplaats voor ons) omdat ze allebei een reismaatje zochten. Abel de belg en Walter de italiaan, Abel sprak ook nog eens nederlands. Zo blijkt de wereld toch echt wel heel klein te zijn.

Wat we trouwens ook niet wisten is dat het kaart spelletje pesten eigenlijk heel hollands is, probeer maar eens een internationaal kaart spel te vinden. Gelukkig kenden we allemaal hartenjagen en sloten zo de avond af.

Opweg naar de Blue mountains! Eerste stop was Katoomba waar we als aller eerst het reuzachtige uitzicht hadden op de bergen op the three sisters, the three sisters is een berg formatie wat uit 3 puntige bergtoppen bestaat

In Katoomba hebben we twee wandelingen gedaan. The three sisters walk en de Katoomba falls. The three sisters walk bracht je naar de berg toppen en je kon zelfs oversteken naar de top toe via een smal klein bruggetje waar je heel wat meters naar beneden kon kijken maar zeker de wandeling waard voor het uitzicht wat je er voor terug krijgt.

De tweede wandeling die we gedaan hadden was wel veel langer en je ging van de bergen naar het rainforest en zagen zelfs meters hoge watervallen waar je onder kon staan als je dat zou willen. Alleen is het water wel ijs en ijskoud. Tussen de wandeling door vlogen ook nog nog heel veel kaketoes rond. Na de mooie wandelingen te hebben gelopen, besloten we nog een dag te blijven en zochten naar een camping spot via Wiki Camps. We kwamen uit op Megalong road, en het doet ook zeker de naam waard want het was echt een hele lange road, midden in het bos wel een super leuke plek!

We stonden weer lekker vroeg op om mooie wandelingen te kunnen maken in de Blue Mountains. We kozen dit keer voor het plekje Lithgow om een trail te volgen die recht door een cave ging waar je glow worms kon zien. Dat waren wormen die in het donker licht gaven!

Maar wat we niet wisten is dat we eerst over een hele lange zand weg moesten om er te komen. Het duurde wel anderhalf uur op een onverharde weg! Maar het was het zeker waard. Toen we aankwamen begon de trail in het rainforest en leidde zo naar de cave toe. Eenmaal aangekomen zagen we een groot zwart gat. Toen we informatie op hadden gedaan in Lithgow werd al verteld dat als we die trail gingen lopen je wel een hoofdlampje nodig had in het begin omdat het pikzwart is. En dat was ook zeker nodig het was pik donker, maar een paar stappen verder en de hoofdlampjes uit en het leek net of je naar een sterrenhemel aan het kijken was! allemaal kleine lichtgevende wormpjes. Aan het einde van de tunnel kon je nog een stuk verder lopen door het bos wat ook prachtig was en waren weer de zelfde weg terug gelopen.

We gingen weer opzoek naar een slaapplek. We vonden een plek aan de rand van het strand in het bos; waar we onze eerste wilde wallibie zagen en de plek was ook nog eens gratis.... dachten we... De volgende ochtend kwam er een ranger langs en schreef alsnog een nacht slapen op een cheque die we moesten betalen aan het national park, want toevallig was het dicht toen we aan kwamen rijden de nacht er voor. Maar het was uiteindelijk gewoon 44 dollar voor 1 nacht! Te duur voor ons dus we gingen meteen weg.

We wilden nog een dagje blue mountains doen maar de plek die we bezochten was veel te toeristisch niks voor ons, dus we reden door naar Jervis Bay en sliepen op de weg ernaar toe langs de snelweg! We gingen richting Jervis Bay omdat we hoorden dat we daar walvissen konden zien! Eenmaal aangekomen werden we door gestuurd naar Huskisson een plaatsje wat er dichtbij ligt en ja hoor we zagen meteen bordjes met whale watching. Precies waar voor we kwamen. We spraken de matroos aan en hij vertelde ons dat hij er een stuk of 7-8 in de ochtend had gezien. Tsja was het gewoon een verkoop praatje of waren ze er echt? We besloten het te doen en het bleek toch waarheid te zijn want nadat we eerst wat leuke zeehondjes zagen, zag Sammy als eerste een wolk van water omhoog schieten en riep dat we daar heen moesten. En ja hoor daar waren niet een maar wel twee walvissen! Een van de grootste glimlachen die ik ooit heb gezien toen ik naar Sammy keek! Wat een mooie natuurwonders zijn het ook.

We besloten vervolgens om naar Pebbly beach te gaan dat was een van de stranden waar je wilde kangeroes op het strand kon zien. Een super mooi strand en ook nog eens super rustig!

We besloten om hier twee dagen te blijven en even uit te rusten, en te genieten van de zon zee het strand en de kangeroes die er over heen huppelden! Het water was stervenskoud maar we namen toch een duik en er waren super grote golven dus dat was ook leuk om weer eens mee te maken.

De volgende dag wilden we vroeg opstaan om zonsopgang te zien aan het strand en om wat leuke foto’s te maken. We hebben mooie foto’s gemaakt en er waren ook wat kangeroes. Verder lekker aan het strand gelegen en een beetje spelletjes gedaan. En Ron werd geoperaard aan zijn hernia waar we helaas niet bij konden zijn om te supporten. Maar we hebben wel geduimd en aan je gedacht!!

7 oktober t/m 10 oktober

Na Pebbly beach zijn we nog een stukje naar beneden gereden. Nu op naar Batemans Bay. Onderweg waren we een winkelcentrum tegen gekomen en daar hadden we de laatste spulletjes gehaald voor de auto. Ook nog even wat boodschapjes gedaan want eten doen we natuurlijk ook nog gewoon!

We zijn even naar een bibliotheek gegaan om daar onze spulletjes op te laden en onze foto’s op dropbox te plaatsen. Zo veel mooie dingen hebben we al gezien en dat moet natuurlijk wel vast gelegd worden. Helaas was het internet in de bibliotheek waardeloos dus dat lukte voor geen meter. Aangezien we toch nog een leuk tekstje wilden typen voor de website! Konden we dat nu mooi meteen doen.

Gelukkig hadden we lekker alles op kunnen laden zodat we weer mooie foto’s kunnen maken en onze slaapplekken op Wiki Camps kunnen vinden.

We hadden weer een mooi plekje in het bos weten te vinden waar we weer gratis konden verblijven in Narooma.

8 okt

Nieuwe dag! Vandaag dus zijn we naar de visitor centre gegaan om te vragen wat er allemaal te beleven valt in Narooma. Visitor centre’s zijn trouwens super handig. Hier kunnen mensen je van veel informatie voorzien en vaak hebben ze handige boekjes die je gratis mee kan nemen!

We hebben een ticket geboekt naar Montaque Island! Dit is een eiland waar pinguins rond 8uur arriveren om te rusten en broeden. Tijdens de tocht er naar toe is er ook een kans om walvissen, dolfijnen en zeehonden te spotten. We vonden dit een leuk plan omdat de vorige boottocht ons ook goed was bevallen! De boten zijn hier gelukkig niet groot dus dat maakt het allemaal wat minder toeristisch en wat persoonlijker!

Daarna zijn we toch nog even naar de bibliotheek gegaan. Lang leven gratis wifi! Tsja backpackers hebben het maar zwaar hahaha altijd op zoek naar gratis of iets wat weinig geld kost!

We hebben ons ticket geboekt naar Tasmanie! 18 oktober gaan we daar naar toe!

9 okt

Verschrikkelijk geslapen!

Gisteravond liep er een gigantische spin over Jim zijn gezicht heen! En ik Sammy ben al echt een mega held met spinnen (NOT) laat staan in een auto waar je in slaapt en dus niet makkelijk weg kan.

We zaten alle 2 lekker een boekje te lezen. Jim die voelde in eens wat op zijn hoofd maar dacht dat het een vlieg was wat steeds irritant op en neer op zijn hoofd aan het landen was. Maar op een gegeven moment zag hij drie grote poten op zijn oog afkomen en tikte uit reactie iets van zijnn gezicht af want hij wist toen natuurlijk nog helemaal niet wat het was! Gelukkig had ik nog helemaal niet in de gaten wat er aan de hand was. Op een gegeven moment hoor ik Jim zeggen Holy Shit! Echt op een hele serieuze toon. Ik wist genoeg en zei oke! Wacht ff! Wil niks zien maar moet eerst even uit de auto!

Nou ik rende snel naar buiten en deed de klep open van de auto. Even ter informatie; we slapen dus met onze hoofden bij de klep!

Oke goed.Klep open en Jim hangt zijn kussen naar buiten. Jim zegt Sam hij is echt groot en het liep over mijn gezicht. Ik scheen op het kussen met mijn hoofdlampje maar zag echt helemaal niks. Maar op een gegeven moment zag ik hem en dacht echt O MY LORD! Heeft dat op jou gezicht gezeten schreeuwde ik?! Jim had de spin uiteindelijk met een lampje van het kussen eraf getikt! Na drie keer viel die dan eindelijk van het kussen af en rende die meteen weg! Wauw! Wat een beest en dat op Jimmy zijn gezicht! Gelukkig bleef Jim heel rustig (zoals altijd) want als ik hem als eerste had gezien was ik denk ik in shock geraakt. Tsja fobietjes zijn gewoon niet zo leuk maar daar kan je niks aan doen.

Dus vandaag hele auto leeg gehaald om te checken op nog meer spinnen want dat willen we alle twee niet nog een keer meemaken.

Gelijk hadden we alles even goed opgeruimd zodat we ruimte hadden gecreeerd. Zo heeft ieder voordeel ook zijn nadeel!

Goed geen spinnen meer en voortaan liggen we dus met onze hoofden de andere kant op!

Na de auto zijn we naar de haven gereden waar we naar Montaque Island gingen. We zagen een kleine boot, waar ongeveer 15 man op konden! Op naar Montaque Island. De vaart was trouwens om 5 uur s’middags want de pinguins kwamen pas om half 8 ongeveer op het land. Na 10 minuten zagen we al meteen weer een walvis. Deze keer was de walvis heel speels! Ze was veel aan het flappen met haar vinnen en ze had een jonkie bij haar. Wat waren we alle twee weer blij om die magische beesten te zien! Ze hebben gewoon iets wat een glimlach aan je geeft van oor tot oor en als t breder kon dan breder!

Na de speelsheid van de walvissen gingen we door naar de zeeleeuwen op de rotsen en in het water. Heel leuk om ze in het wild zo lekker speels te zien of ze lekker te zien luieren in de zon op de rotsten.

Na anderhalfuur waren we dan bijna op Montaque Island. De zee was een beetje ruig dus we gingen weer lekker naar de horizon kijken (dit helpt tegen zeeziekte).

Op Montaque Island kregen we een rondleiding van een Ranger. Het was een geweldig mooi eiland. Meeuwen leggen hun eieren daar neer en pinguins komen daar aan. Super mooi groen en ook nog eens met een vuurtoren. Gewoon een plaatje!

We zagen in de verte op zee echt enorme donkere wolken. We dachten eerst dat de avond over de dag zou vallen maar het bleken buien te zijn. Geweldig om te zien bliksem en regen van een afstand. Hopelijk zou het niet onze kant opkomen!

Na een uur op het eiland te hebben gelopen gingen we naar de plek waar de pinguins op zouden komen. Het was inmiddels al donker en soms dus een beetje lastig te zien of er nou al pinguins aan kwamen. De rangers hadden een zaklamp dus zo konden ze een beetje schijnen wanneer er eentje op het land zou komen.

Na een paar flinke golven op de platte rotsen stonden er in eens 6 pinquins. Ze gaan als het ware mee op de golf aan land. Zulke schattige beestjes zijn het! Zo druppelden ze 1 voor 1 het eiland op. En wat ook erg leuk is, dat als er 1 pinguin aankomt en zijn maatje er nog niet is dan wacht hij net zo lang tot hij ook aan land is en dan pas wandelen ze samen omhoog!

Helaas moesten we iets eerder weg van Montaque Island omdat het weer omsloeg. We gingen in snelheid terug naar de haven waar we waren opgestapt. Op het water super mooie bliksem gezien. Een mooie ervaring om het ook een keer mee te maken vanaf het water!

10 okt

Een spin vrije nacht! Heerlijk geslapen. We waren nog even naar de bieb gegaan om de prachtige foto’s van de speelse walvissen, zeehonden en pinguins op de computer te bekijken! We waren erg tevreden.

Genoeg Narooma. Nu op naar Genoa. Lekker weer 2 uurtjes rijden. Ipodje aan en lekker rijden en muziek luisteren.

We hebben nog 8 dagen voordat we naar Tasmanie gaan en moeten nog wel een stuk rijden.

We hadden wel weer een leuk spotje waar we konden slapen! We konden weer genieten van het onweer alleen nu vanuit de auto.

Omie

Goh Sam en Jim
Wat een avonturen maken jullie mee
Geweldig walvissen pinguins SPINNEN vreselijk he Sam
Maar dat had ik je al een keer verteld Ik geniet ongelooflijk van jullie verhalen Dick is naar archeologie
en dan mist Sientje Dick wil ze naar de slaapkamer om te kijken of Dick daar is springt dan op bed en geeft dan een paar enorme kreten
nou lieverds geniet verder op jullie geweldige reis Lieve groetjes omie xxx

Sandra

Hoi Sam en Jim, Mooie verhalen/
foto's we genieten met jullie mee....! xxx

Truus

Hallo Sjors en Sjimmy zo noem ik jullie nu maar eventjes dat dat zijn 2 vrienden die ook van alles en nog wat beleefde . Nu dat doen jullie ook Wat een enig verhaal vol met belevenissen geweldig gewoon Wat fijn dat jullie met een app Wike Camps snel een camping kunt zoeken iets wat jullie willen gratis en voorniets . Gelijk hebben jullie . Het moet uit de lengte od uit de breedte want jullie willen een jaar weg blijven alhoewel al weer 2 maanden van om zijn . Dus je centjes zijn belangrijk om zuinig aan te doen . Vond je het niet jammer Sammie dat Abel en Walter je niet uitnodigde om bij hun pasta te komen eten dat scheelde je ook weer jullie noodles (hahahahihi ) Jullie hebben ook mooie uitzicgten gezien prachtig toch de wandeling naar de 3 zusters en die andere met de watervallen leek het jullie niets om er maar heel even onder te staan . Ja je zei wel het is ijs en ijskoud maar wel even goed voor de bloedsomloopen jullie vermoeidheid of valt dat mee. En dan die lichtwormpjes in het pikke donker ook heel leuk om te zien ja ja dan kan je de weg ook wel terug vinden ook al is het donker want zij geven dan een licht straal . Zeg wat stom van die ranger om juist langs jullie te gaan om een cheque te innen maarja voortaan maar even opletten al is je plekje nog zo mooi . En dan die walvissen om jullie boot ik dacht meteen aan donald duck die dat ook op zee ging vissen en toen kwam er een walvis onder zijn boot omhoog en oep weg sloep maar gelukkig was de boot groter en kon dat bij jullie niet gebeuren , Gaat Jimmie je nu met een walvis vergelijken toen jij Sammie 2 grote water reuze uit het water zag opstijgen en toen begon te lachen dat Jimmie een grote glimlach op je gezicht zag omdat die ook zo,n brede smille hadden nou bedank dan hoor jimmie . En dan de zeehondjes en de deftige pinguïns met hun smoking pakje ze zijn zo lief en schattig daar kan je uren naar kijken . Gossie ik ben helemaal onder de indruk en raak ook niet uitverteld zoiets mooisvan jullie verhaalen belevenissen kangaroes op het strand hadden zij ook nog een kleintje in hun buidel maar dat zie je dacht ik niet als ze zo aan het springen zijn maar zou ook wel heeeeeeel erg leuk zijn en jullie lekker even relaxen op het strand moet je ook wel even doen want het is toch wel erg vermoeiend zo,n grote lange reis en dan de zon zien opkomen aan de horizon is ook heel mooi om s,morgens vroeg om te zien . Wij zien hem altijd hier en op Tenerife onder gaan dus jij zit aan de andere kant van de wereld wat een verschil dan he , En dan het verhaal over die reuze spin zo groot als je hand en dat voor je gezicht Bbbrrrrrrrr eng hoor kan mij wel voorstellen dat je de auto helemaal hebt uitgekampt je wilt hem zeker nog niet eens voor de 2de keer tegen komen die engert Nou het is of ik het ook echt beleeft ben wel een beetje jaloers op jullie mooie reis maarja ik heb met Oom Arie ook veel verschillende mooie landen buiten Europa gezien en heb daar vrede mee dat doe je als je ouder wordt rondreizen naar andere landen toen wij zo jong waren had je nog niet veel back packers zoals nu jullie dat doen en ik vind het geweldig zo jullie het doen . Maar goed dat jullie ook al van het water afwaren met al dat bliksem want dat kan wel eens verkeerd uit pakken al is dat wel een mooi gezicht en hebben jullie dat in de auto kunnen beleven , Nou jullie reis gaat nu naar Tasmanie dus wacht ik rustig af naar jullie volgend spannend verhaal ik vind het in ieder geval enig . Nou Oom Arie roept waar ik blijf die lag al te snurken ik zei even een klein berichtje naar Sammie en Jimmie sturen maar het werd een beetje lang sorry dan maar hebben jullie ook een beetje onzin van mij te lezen nu ik ben moe en ik ga naar mijn bed laken straatje toe nog veel plezier doeiiiiiiii een dikke kus voor beiden

Monique

Lieve Sam en Jim

Wat een leuk mooi verhaal weer. Jullie kunnen wel een boek schrijven voor andere back hackers daar zullen ze heel veel aan hebben. Ik lees jullie verhaal met een grote glimlach op mijn gezicht. Jullie zijn echt aan het genieten en maken veel mee en zien prachtige dingen echt een reis die je niet snel zal vergeten. Ik weet wat jullie bedoelen me de walvissen ik heb ze gezien in Canada en vond ze net vd film Free Willy. Ik heb die nacht kunnen slapen zoveel indruk hadden ze gemaakt. Er kwam er toen1 zo dicht bij de boot dat je m kon aaien (wat ik natuurlijk niet gedaan heb) hij ging onder onze boot door en toen ik als hij nu omhoog komt was dit een mooie reis. Er werden ook microfoons in t water gehangen zodat je ze hoorde communiceren dat was ook apart. Was dat bij jullie ook? In Afrika was ik ook op een eiland met Pinguïns wat een leuke beesten zijn dat he?
Ik wacht met spanning af van jullie verhalen en belevenissen in Tasmanië.

Nog veel plezier
Dikke kus van Monique xxxx

Gerry en Antje

Wat een verhalen zeg. Wat jullie allemaal meemaken echt geweldig. Ga zo door Dikke XXX

Anouk

Super leuk verhaal weer! Maar die spin... Kreeg meteen kippenvel! Wat moet je geschrokken zijn! Hopen dat ze bij je uit de buurt blijven verder! ;)

Dick

Hoi!!
Het is en blijft een genot jullie op deze "Azië-tour" te volgen en het foto- en verhalenalbum bij te werken. Nog even en ik sluit met jullie aan! Maar die berg kom ik niet meer zo snel op; ik vertrek dan wel een uur eerder.

Via Sandra horen jullie veel over Herma-Omi. Komt zeker goed al had zij van wo op do (29/6-30/6) een slechte nacht met hartkloppingen tot wel 160 en dan weer omlaag naar 40 slagen. Jammer, maar terugslagen(slagjes) horen bij dit soort hartoperatie-herstel. De cardioloog heeft de tijdelijke pacemaker weer aangesloten (afgezet als proef): nu weer oké . Hij denkt na hoe verder (bijvoorbeeld een definitieve pacemaker-> vindt Omi niet erg. Zij heeft geen haast en voelt zich veilig in het ziekenhuis. Verder lacht en praat ze opgewekt en reken maar: zij kijkt naar WK-voetbal.
Komt allemaal goed!
Groetjes!! Dick