Sydney; Australie

Het heeft even geduurd maar we zijn er weer! Lees maar snel en tot gauw lieve mensen:)

14 September

Na een beetje slapen en filmpjes te hebben gekeken was het 9uur vliegen alweer voorbij. In het vliegtuig kregen we meteen al een blaadje van de Australische regering. Dit blaadje moest je tegelijkertijd geven aan de balie van de paspoorten.

We hadden het in het vliegtuig al meteen ingevuld dus we konden meteen doorlopen naar de balie waar we onze tassen konden ophalen. Gelukkig waren de tassen er al snel en konden we door naar de paspoort controle. Hele strenge gezichten hier... en er werd een T op ons blaadje gekrast. We moesten in balie 2 gaan staan. Dat was de rij voor het uitpakken van je tas. Op de een of andere vage manier word je toch ergens een beetje zenuwachtig. Bij het checken van de tassen hing ook echt een bordje dat er dagelijks gefilmd wordt door Border Security. Uiteindelijk hoefden we alleen maar de schoenen te laten zien waar we mee hadden gelopen in Taiwan. Alles was goed en we mochten weer gaan.

Wat ons meteen opviel op het vliegveld was dat iedereen weer heerlijk normaal Engels sprak. De borden waren in het Engels, fijn om weer te kunnen lezen en goed te kunnen communiceren. Alhoewel dat in Taiwan ook zijn charmes heeft.

We hebben meteen een simkaartje gekocht zodat we voor de komende tijd hier kunnen bellen en internetten. Want hosteltjes opzoeken en afbellen kan soms ook wel erg fijn zijn.

Op het vliegveld hadden we met de man gebeld die ons op kwam halen op het vliegveld. We hadden hem gevonden en konden onze tassen achterin het busje gooien. We dachten eigenlijk meteen dat we weg zouden rijden maar dat duurde achteraf nog wel zo een 3 kwartier. Wij konden ondertussen even lekker bijkomen en ons alvast mentaal voorbereiden op het hostel waar we zodirect naar toe zouden gaan.

Na een ritje van 20 minuten kwamen we in het hostel aan. Het zat er vol met mensen van onze leeftijd. Wel een stuk of 15 a 20 man als het er niet meer waren. We wisten al meteen dat dit niks voor ons was maar we zouden het hier mee moeten doen want hier zitten we de komende 4 dagen nog!

Wel aardige mensen maar iedereen had al een beetje zo zijn eigen groepjes gevormd.

We zouden eigenlijk in een dorm slapen van 12 man maar toen we de kamer opende zagen we maar 4 bedden. CHILL!!

Een jonge meid en een jongen sliepen bij ons op de kamer. Het meisje werkte veel dus die ging vroeg naar bed. De jongen werkte ook dus die lag ook vroeg op bed. Stiekem wel een klein beetje fijn want zo konden wij ook even bijkomen. Kings Cross waar ons hostel is, staat bekend om drank, drugs en red light dametjes, gewoon Amsterdam eigenlijk. Dus het is altijd maar afwachten in wat voor kamer je slaapt wat betreft stappende jongeren.

Hier in het hostel staan trouwens gewoon koelkasten die je in de supermarkten kan vinden. Er zijn ook zo veel mensen dus is zo een grote koelkast ook wel nodig.

Na een beetje gepraat te hebben met de man achter de balie zijn we even naar Coles gegaan. Dat is eigenlijk de Albert Heijn in Australie.

Even een lekker maaltijdje scoren en dan lekker naar bed want we zijn beide helemaal bekaf.

15 t/m 17 September

Tijdens deze dagen hebben we zo ongeveer alles een beetje hetzelfde gedaan dus hebben we ze bij elkaar gevoegd!

We zijn even naar Travellers Autobarn geweest. Dit is een winkel waar je auto’s kan kopen en huren. Ze zijn wel gigantisch duur maar dan heb je ook wel echt alles wat je nodig hebt voor een goede Ozzie trip.

We vonden het toch alle twee te duur en besloten maar om verder te gaan kijken op Gumtree. Gumtree is hetzelfde als de Marktplaats in Nederland. Je kan hier dus van backpackers hun campervan of omgebouwde stationwagon voor goedkoop overkopen. Nou dat is natuurlijk fijn want als backpacker heb je gewoon niet zoveel geld en wil je snel weg uit de grote stad want het is er natuurlijk hartstikke duur.

Na uren en dagen achter Gumtree te hebben gezeten hebben we gekeken naar een paar auto’s. We hadden een hele mooie Jeep gezien voor $4500. Wel een beetje aan de dure kant maar de auto had net een nieuwe Rego er op voor een jaar. Ik zal even uitleggen wat een Rego is: Rego is een verzekering die bij je auto hoort als je er een koopt. Dit staat op het kenteken genoteerd. In Australie verschillen de prijzen van Rego’s enorm. Zo is het in Western Australia (WA) rond de $405 dollar en in New South Wales (NSW) $1500 voor een jaar. Zoals je dus kan begrijpen wil je als backpacker graag een auto met een Rego van WA.

Wij die mensen bellen om met de Jeep af te spreken. We spraken af bij het Centraal station van Sydney. Wij wachten en wachten. En wij de man nog een keer bellen maar hij nam niet meer op! Wat een teleurstelling! Meteen de eerste afspraak en dan niet op komen dagen. Wat een domper! De man heeft ook niks meer van zich laten horen dus dat was een beetje vaag.

Diezelfde dag waren we nog naar de Car Market gegaan in Sydney. Toevallig zat er een Nederlandse jongen Guido die daar werkte. Wij legde ons domper verhaal aan hem uit en hij vertelde ons dat er mensen op Gumtree zijn die net doen alsof ze backpackers zijn! Geen idee waarom maar heel stom in ieder geval. Maar goed daar leer je weer van.

Trouwens; om ook jullie even uit jullie droom te helpen. De Car Market is geen grote loods met allemaal garage personeel die auto’s aan je probeert te verkopen. Het zijn een paar afgehuurde plekken in een parkeergarage waar mensen hun auto kunnen aanbieden. Toen wij er kwamen stonden er maar 2 en dat was het! Haha heel grappig als je zo groot denkt maar het eigenlijk niet meer is dan een paar plekken in een parkeergarage!

Guido had ons nog wat meer verteld over de auto’s en had onze nummers opgeslagen voor als er een geschikte auto voor ons zou komen.

Uiteindelijk zijn we toch weer op Gumtree belandt. We zagen nog een andere mooie Jeep voor $4000. De rego was wel van NSW maar was 8 maanden goed. Lang genoeg dus voor ons!

Wij met de mensen gebeld. Ze klonken al meteen een stuk vriendelijker dan die man van eerst. Ze wilden voor ons naar het hostel rijden waar we in zaten. Erg aardig!

We gingen buiten op ze wachten en ze waren op tijd. Eerste blik van de auto... Wat een BAKBEEST. Nou; ik kan je vertellen wat een bakbeest was dat. Het was echt een monster!! Super groot en ik weet zeker dat een man zelfs moeite zou hebben met dit ding. Schakelen is gewoon drama; als reminder alles moet hier dus met links. Links rijden en schakelen. PLUS de Jeep had ook nog een 4wd schakel. Way to much voor zo een kleine meid als ik.

Oke dat wordt hem dus niet. Het wordt een auto die automaat is. En waarschijnlijk ook geen campervan. We hebben maar gekozen voor een station wagon met matras. Op naar gumtree.com.au!

We kwamen een station wagon tegen met WA rego en maar voor $3250. We gingen ze bellen om een afspraak te maken voor de volgende dag. Hopelijk is dit dan wel iets want we willen weg uit Sydney! Ook deze mensen klonken aardig en spraken met ze af op het Centraal Station in Sydney.

Wij gingen de volgende dag weer op naar het Centraal station. Erg benieuwd hoe deze auto is! Hopelijk is dit dan wel een goede.

Na een half uur gewacht te hebben; kregen we ze niet te pakken! Shit!! Niet alweer zoals de eerste keer! We kregen een berichtje dat ze het niet konden vinden en dat de geen die aan het rijden was alleen maar Engels kon. Lekker vaag weer!

We besloten om te zeggen dat we eerst nog een afspraak hadden bij de bank en dat ze anders maar naar ons Hostel moesten rijden! Dat leek hun prima.

(Ja, even tussendoor. Door al het Gumtree gebeuren heen hebben we ook onze eigen Australische bankrekening geopend, tax file number aangevraagd en gekeken voor een Medicare)

Na de bank waren we meteen naar het Hostel gegaan. Erg spannend of dit dan wel de auto zal zijn waar we naar op zoek zijn!

Gelukkig konden ze ons Hostel wel meteen vinden. Op het eerste oog leek die een beetje krottig. Maar ze hadden wel alles in de auto. Matras en andere campingspulletjes zaten er bij in. En natuurlijk niet te ontbreken... Een TOMTOM :D

Even een testritje maken. Wat een verademing was dat zeg! Een automaat was 10x beter dan een schakel!

Wij aan het koppel uitgelegd dat we enthousiast waren over de auto maar dat we nog eerst een weekendje DefQon.1 hadden. Ze vonden het prima om te wachten zodat we maandag of dinsdag naar de garage konden gaan om de auto te laten checken.

DefQon.1 ... 18 september t/m 20

Wat een geweldig weekend was dat! We hebben echt super genoten. Heel grappig om te zien dat alles hier wel anders geregeld is. Zo stonden er op vrijdag naar de camping heel veel drugshondjes om iedereen te besnuffelen.

Op vrijdagavond was het heel gezellig! Leuke sfeer en lekker klein. Zo staat er hier maar 1 eettentje voor de hele camping. In Nederland hebben we een heel eetplein voor de camping! Hier op de camping stonden ook wel iets minder mensen dan in Nederland.

En! s’ Avonds op de camping moet je gewoon stil zijn. Geen muziek van iedereen door elkaar alles moet stil zijn. Als je niet stil bent wordt je gewoon ge-ssstt. Opzich ook wel even lekker een stille nacht na een dag feesten.

En dan ben je in Australie, heel fris was het! 18 graden en ‘s nachts hadden we regen. Nou woeptiedoo! Ons tentje was lek! En niet zo een beetje ook! Ga je dan om 5 uur ‘s nachts naar een bewaker om te vragen of hij vuilniszakken heeft. Geen enkele bewaker had vuilniszakken en aan niemand op de camping mocht je het natuurlijk vragen want je moest stil zijn. Eindelijk na 2 uur hadden we vuilniszakken kunnen regelen en over ons tentje kunnen leggen. Ons tentje en spullen waren gelukkig gered!

We waren alweer vroeg op door de lekkende tent dus gingen we wat eten en maar weer hoplakee naar het festival toe.

Zaterdag was het veeeel drukker. Leuke mensen en iedereen echt in een heel gezellige sfeer. Anders dan de vrijdag!

Er waren trouwens erg veel Chinezen; en die kunnen echt goed feesten op hardstyle haha! Erg gezellig was dat!

Nog 1 nacht in die rottent en dan weer op zoek naar een hosteltje in Sydney want we moesten eerst nog een afspraak maken bij een garage voor de auto.

20 t/m 30 september

We waren gelukkig niet heel laat wakker geworden want we moesten weer terug naar Sydney.

Alle hosteltjes zaten vol! Er waren natuurlijk al heel veel festivallers zaterdagnacht terug gegaan. Maar gelukkig vonden we nog een plekje bij een hostel! We kregen een pizza gratis te eten per persoon! Daar waren we echt even aan toe! En een maaltijd wat gratis is smaakt natuurlijk erg lekker!

=Op maandag 21 september hadden we de garage gebeld. Hij vertelde ons dat hij morgen om 9uur wel tijd had. Wij hadden meteen de mensen van de auto gesmst.

Vandaag hadden we dan even een dagje om sydney te verkennen!

We zijn natuurlijk ook nog naar het opera house, harbour bridge en de botanic gardens geweest die je gezien moet hebben als je in sydney bent! En het was ook nog eens prachtig weer dus dat was een leuke dag, het opera house was anders dan we verwacht hadden het waren eigenlijk 3 gebouwen! Wij wisten dat in ieder geval niet, dus dat was leuk om te zien. De harbour bridge was echt heel mooi. Veel groter dan we dachten, in tegenstelling tot het opera house die toch kleiner was dan de plaatjes en TV het er uit laat zien. We sloten de dag af bij de botanic gardens waar veel Ibissen (vogels) en kakatoes rond vlogen. Toch weer even wat anders dan het vondelpark.

De volgende dag gingen we dus naar de garage om de auto te laten checken. Er was eigenlijk niks mis met de auto op wat technische dingetjes na. Lampjes die niet werkte etc. Niks groots dus wat we moesten vervangen! Goed nieuws dus!

We wilden de auto wel meteen laten maken voor dat geld zodat we meteen daarna weg konden. We waren overtuigd en kochten de auto! Nu zijn we in het bezit van een Mitsubishi Magna!

Yes nu kan onze reis echt beginnen. We hadden nog even wat papieren ingevuld en nu is het dan echt officieel.

Maar toen...

Onze grootste teleurstelling! De rego hadden ze geannuleerd. Voordat we hem kochten was de rego nog prima maar toen we hem gekocht hadden kwamen we er dus achter dat hij geannuleerd was. Ja. Schijnbaar is het dus mogelijk om als vorige eigenaar nog snel de rego te annuleren om zo nog een beetje geld terug te krijgen..

We stonden op een camping in Sydney. En voor ons betekende een geannuleerde Rego een onverzekerde auto. Dus als je ongelukken maakt ben je de sjaak. Wij zaten echt even met onze handen in het haar en hebben verschillende dingen overwogen. Of we houden de auto en zetten er een dure Rego op van NSW of we verkopen de auto en kopen een nieuwe auto. We kozen voor het laatste. Aangezien het franse koppel opeens niet meer kon bellen en ook niet meer kon mailen.. We waren ook nog naar de politie gegaan om te vragen of we hier iets aan konden doen. Helaas was dit een civil matter, dat houdt in dat je het onderling mag regelen en dat de politie er buiten valt. We mochten ze wel voor de rechter slepen. Maar dat kost klauwen met geld en tijd, iets wat we allebei natuurlijk niet hebben.

Klote dat we waren opgelicht! Want het kostte ons veel geld! Dus als er mensen zijn voor Crowdfunding... altijd welkom haha! Nee hoor lieve mensen dat was een grapje!

Goed... Auto gekocht bij Travellers Autobarn! Ja, lekker duur maar meer zekerheid en zeker weten een goede auto met juiste papieren etc.

Nu we voor deze oplossing hebben gekozen moeten we sneller en waarschijnlijk langer werken. Maar goed het is niet anders! Er is gelukkig een oplossing. En ach, anders blijven we hier gewoon langer! Want de reis van een traveller staat nooit vast!

Dus nu zijn we de trotse eigenaar van een Mitsubishi Magna Wit! En nu gaat onze reis dan echt echt echt beginnen (30 september)!

Bye Sydney! Hello Blue Mountains

Omie

Nou nou wat een verhaal weer
Ik schrik wel van de oplichters die je overal tegen komt
Gelukkig dat jullie nu een goede auto hebben
RIJDEN MAAR!!!! CROWDFUNDING-AKTIE is gaande!!!
Dick gaat met de pet de wijk in
lieve groetjes omie en Dick

Gerry en Antje

Jeetje wat een verhaal zeg. Je kan in ieder geval zeggen dat jullie wel wat meemaken.
Maar gelukkig hebben jullie nu een goeie auto.
Ik zeg ............. gaan met die ......... op naar het volgende avontuur. Groetjes XXX

Truus

Met dit verhaal ben ik wel even bezig geweest . En wat doen jullie het goed lijkt wel of jullie dit vaker hebben gedaan . Niet meteen kopen en eerst kijken of alles in orde is knap hoor en zo moet het ook , En wat oplichters betreft die heb je over de hele wereld zo beleef je het zelf , Maar goed daar leer je alleen van de 2de keer gebeurt het niet meer dan weten jullie wel beter .Dan maar ietsje duurde maar hij rijd wel perfect en jullie zijn zo pienter dat verdien je dan wel weer terug