Hualien; Taiwan

Super bedankt voor de extra fotoruimte we zullen deze optimaal benutten.

Bedankt voor alle leuke berichtjes allemaal! Omdat de wifi schaars is hebben we niet zoveel tijd om al jullie berichten te beantwoorden, toch vinden we het erg leuk om ze te ontvangen! Dus blijf lekker schrijven. Want we lezen ze met plezier!

31 Augustus,

Vandaag gaan we Taipei verlaten. We hebben onze reis gepland naar Hualien.

We hadden op internet ongeveer gekeken hoe we daar moesten komen. Eerst gingen we met de bus naar Luodung en daar moesten we uiteindelijk overstappen op de trein naar Hualien.

We hadden ongeveer een uurtje in de bus gezeten en toen kwamen we op het station aan in Luodung. We hadden een combinatie ticket gekocht voor de bus en de trein. We kwamen op het perron aan waar we de trein moesten hebben. Het was ongeveer half 1 smiddags. De volgende trein zou pas om 15.48 gaan! Lekker lang wachten dus. Maar gelukkig kwam er een andere trein die ook naar Hualien ging alleen moesten we een klein uurtje wachten. We zijn toen maar even lekker gaan yathzeen op het perron.

De treinreis duurde best wel lang; twee uur ongeveer. Maar gelukkig konden we onze tijd prima verdoen met muziek luisteren op de Ipod. Het was erg mooi want we kwamen met de trein langs de kust van Taiwan. Mooi helder water en zwarte stranden. Echt een mooie combinatie.

Rond 4 uur kwamen we aan op Hualien station.

We konden links of rechts er uit. Ons gevoel zei links dus hadden we ons gevoel gevolgd.We zagen een tourist information point. Dit stond in het Engels op een uithangbord. Dit leek ons een goed idee en gingen daar naar binnen. Niemand in dat hele kantoor kon Engels. We keken elkaar aan moesten lachen en dachten: Nou! Goed begin van een hostel zoeken! We maakten maar een handgebaar met slapen en toen wees ze een rekje aan met folders die achter ons stond. We konden maar een goede folder vinden dus namen we deze mee. Al snel kwamen we een backpack hostel tegen. Het was niet dezelfde als op de folder. Het zag er heel nieuw en modern uit. Helaas was dit hostel dan niet voor ons budget: $600 TWN. Op de folder was een nacht namelijk $400 TWN. Dat was meer ons budget. Na ongeveer 20 minuten lopen kwamen we het hostel tegen die op de folder stond. We werden meteen warm verwelkomt door de mensen. Ze konden goed Engels en ze hadden plek. We hadden maar meteen 2 nachtjes geboekt. Het meisje achter de bar nam ons mee naar onze kamer. Wauw! Achter was een ruimte met een bankje, een tafeltje en een vijver: ‘This is where you can chill if the bar is closed’ zei ze. Nou als het chill plekje er al zo uit zag was ik wel benieuwd naar onze kamer! Verderop was een keuken waar we gebruik van konden maken. Op de tweede verdieping waren alle slaapkamers. Op het tussenstukje van de trap moesten we onze schoenen uitdoen. Eigenlijk wel heel fijn zodat iedereen zijn stinkie schoentjes buiten de kamer laat!

De gang zag er heel mooi uit. Alles nog nieuw en modern ingericht. We hebben een kamer met 4 andere mensen dus in totaal 6 mensen. Ook de kamer zag er prima uit.

We hadden nooit gedacht dat we in zo een mooi hostel terecht waren gekomen. In de avond was de bar open en gingen ze muziek opzetten. Ze trakteerde ons steeds op Taiwaneze shotjes en lokale drankjes. Het was erg gezellig! We hebben gelachen, gedanst en gezongen. Living the good life!

1 September,

Vandaag was eigenlijk even een chill dagje, beetje uitslapen en een beetje Hualien city verkennen.

De reden waarom we naar Hualien waren gegaan is omdat we gelezen en gehoord hadden over het prachtige Taroko Gorge national park, wat natuurlijk al meteen op de planning stond voor de volgende dag. Bij ons hostel Journey hadden we meteen maar wat informatie opgedaan van hoe we daar het best konden komen, we hadden eigenlijk in gedachten dat we het met de bus zouden doen. Maar ons werd het sterk afgeraden om de bus te pakken, de bussen stopte maar op een paar plekken waar je maar even de tijd had om te kijken en je moest weer door naar een andere plek. Niet onze style dus. En zo gingen we dus op zoek naar een scooter verhuurder, want je mocht daar ook met de scooter rijden en het voordeel daarvan was dat we overal konden stoppen en voor zolang als we wilden. Dit keer moesten we er aan de rechter kant uit van het station, we liepen nog niet eens het station uit en er kwam al iemand op ons af. you wanna rent some scooter?

De eigenares van het hostel had ons al verteld hoeveel het ongeveer zou kosten voor een scooter, $500 TWN voor een dag. Natuurlijk zoals ons geleerd is moeten we niet het eerste beste pakken wat we tegen komen, dus we liepen door. Na een paar scooter shops te zijn afgegaan waar je bij sommige niet eens een rijbewijs nodig had maar alleen een paspoort, besloten we te gaan onderhandelen want dat moet goedkoper kunnen. Na een paar keer geprobeerd te hebben zagen we nog een laatste scooter winkel, de man had vuur rode tanden. (schijnbaar een soort qat (drugs) En het was ons uiteindelijk gelukt om er een te huren voor $400 TWN, daar moesten we het maar mee doen. Hopelijk herkende hij ons nog de volgende dag aangezien we de scooter morgen pas nodig hadden maar hij gaf zijn woord. Eenmaal terug in het hostel hebben we nog even aan ons blog gezeten en een spelletje gedaan (yahtzee). Nadat we in de family mart wat noodles hadden gehaald, wat trouwens een hele grappige winkel is. Je kan er een magnetronmaaltijd kopen die daar word verwarmd en daar opgegeten kan worden, soort winkel,restaurant,toilet in een.

We waren ook naar de night market gegaan aan het einde van de straat, altijd leuk om de night markets af te gaan. We gingen er heen voor een toetje, wauwie wat was dat een toetje. We vonden een kraampje met schaafijs met verschillende smaken maar er was er een die uitstak, mango/vanilla ijs met verse mango stukjes erdoor heen.

Buikje weer rond en oogjes toe! Op tijd slapen voor de volgende mooie dag: Taroko Gorge.

2 September

Vroeg op om naar Taroko Gorge te gaan. We gingen naar het scootermannetje die ons voor $400 TWN een scooter had beloofd. We twijfelde allebei nog een beetje of hij zijn woord wel na zou komen maar dat hoefte niet. Hij gaf ons de scooter mee voor $400. Even een beetje inkomen met rijden maar dat is zo weer gewend. Deze scooters zijn eigenlijk gewoon een soort kleine motoren ze kunnen mega snel optrekken en halen met gemak 80km/h. We reden maar gewoon een beetje met het verkeer mee dus ongeveer 60km/h. De weg ernaartoe was al heel mooi. Taiwan is zo ontzettend groen echt hele mooie groene velden en bergen. De wegen zijn hier trouwens prima voor scooters. De scooters hebben een eigen baan aan de rechterkant van de weg. Prima te doen en erg veilig!

Na ongeveer een uurtje gereden te hebben kwamen we aan bij Taroko Gorge. Wat een plaatje! Zo mooi. Het leek wel een soort sprookje. Het was best druk met mensen maar niet overvol en dat maakte het rijden ook erg fijn. We maakten even een stopje voor de ingang voor mooie foto’s. Als het begin er al zo uitzag laat staan de rest van het park.

Met de scooter gingen we dan door de prachtige mooie bergen van Taroko Park. Of je helemaal met zijn tweeen bent die dit gebied voor het eerst ontdekt. Zo mooi en stil. Om de paar minuten maakten we gewoon even een stop om te fotograferen. We bleven maar ‘wauw moet je daar kijken’ tegen elkaar zeggen. Zo kwamen we een tempel tegen met een waterval, alleen watervalletjes, loopbruggen en rivier met groene bergen. Het was wel jammer want toen wij er waren; waren veel trails gesloten. Dit zijn looproutes die je kan maken door Taroko Gorge. Omdat wij in het verkeerde seizoen er waren is er veel dicht in verband met veiligheid. Alleen mensen met toestemming mogen daar dan wel heen. Toch zijn we wel op een loopbrug geweest om toch even te voelen hoe dat was.

We wilden toch nog een kleine trail lopen zodat we niet helemaal voor niks waren gekomen. Jammer genoeg stelde dit niet zoveel voor en gingen we weer terug naar de scooter.

Op een gegeven moment sloeg het weer om. Het begon echt te regenen en te regenen. Een flinke bui die maar niet minder werd. We besloten maar even om in een tunnel te schuilen want we waren al helemaal doorweekt en we hadden ons apparatuur met ons mee. We hebben ongeveer 20 minuten gewacht maar de bui werd maar niet minder. De regen werd niet minder dus besloten we maar gewoon om te rijden. Het was inmiddel ook al 4uur ‘smiddags en we moesten zeker nog 2uur rijden om terug naar huis te gaan.

Tijdens het rijden leek het wel erger te worden! Wat een regen. Het hield maar niet op en wij werden maar natter en natter. Heb je wel eens met je kleren onder de douche gestaan? Zo nat waren we geworden, en we konden natuurlijk geen hand voor ogen zien op de scooter, de regendruppels voelden wel aan als hagel. De stad zag er opeens ook helemaal anders uit en ja hoor, waren we ook nog eens de weg kwijt. Wij maar vragen en vragen en niemand die Engels kon. Uiteindelijk hadden we iemand gevonden die wist waar we heen moesten. Wij de aanwijzingen gevolgd en ja hoor, we stonden aan de verkeerde kant van het station... Dus dan denk je: We volgen de weg en maken een blokje om zo aan de andere kant te komen. Nee, zo werkt dat hier niet. We waren gelukkig wel aan de kant waar ons hostel ook zat dus daar gingen we eerst maar even naar toe. Eindelijk weer mensen die Engels spraken, apparatuur gedumpt opnieuw de aanwijzingen gevolgd. ( we waren al die tijd super dichtbij) En kwamen om een uurtje of 7 aan bij het scooter winkeltje. Bijna 10uur op de scooter gezeten! We hadden er helemaal een houten maar vooral ook natte kont van. Wat een dag. Slaap lekker en tot morgen.

3 September

Vandaag was weer een chill dagje lekker uitgeslapen, ontbijtje gehaald en een verse mango van een fruit kraampje. Verse mango is te lekker. Het was maar eens tijd om alle foto’s en filmpjes op te slaan in de cloud, wat ook nog een heel gedoe was (is). Terwijl ze aan het laden waren hebben we ondertussen lekker yahtzee gedaan (we houden een score bij en Jimmy staat voor tot nu toe). Verder waren we nog even gaan lopen omdat het lekker weer was en zijn nog naar een tempeltje gegaan.

In de avond hadden we onze tassen klaargemaakt omdat we morgen het hostel weer gaan verlaten.

Morgen vroeg op want het is weer tijd voor een nieuwe stad, here we come Kaohsiung.

Truus Westerveld

O wat zielig dat je als verzopen hondjes door die vreselijke bui moesten rijden wat naar en dan niets kunnen zien Maar die belevenis hebben jullie ook weer gehad. Jullie hebben toch nog wel veel gezien Prachtige foto,s ik raak niet uitgekeken zo mooi Op naar het volgende nog veel plezier maar nu droog houden hoor doeiiiiii lievers en doe voorzichtig XXXXX

omie

geweldig Sam en Jim Wat een verhalen
Ben er echt helemaal van onder de indruk
en wat een lange dagen 10 uur op de scooter jonge jonge ~en dan nog door en door nat Jullie genieten maar ik ook haha Jullie slapen natuurlijk allang Zie uit naar jullie volgende verhaal
Dikke kus Omie
Nou, ik sluit mij aan bij het enthousiasme van Herma, de foto´s zijn prachtig, door de vele regen is alles groen! Je moet even een buitje trotseren en dan heb je ook wat.
Dit en jullie mooie en grappige reisverhalen, tussen haakjes wat is de koers, hoeveel is 600 voor een hostel vroeg ik mij af. Is dat een prijs per persoon, per nacht. Hoe duur is dat
Ik ga maandag wat foto´s printen voor het plakboek
Was het makkelijk rijden op de scooter, misschien links en druk was mijn gedachten. Ik hoor het graag

Het vergoed de 2 loodzware nederlagen van ons landenvoetbalteam 0-1 tegen IJsland en 0-3 tegen Turkije VRESELIJK Gelukkig drink ik geen alcohol want anders...... GROETJES DICK

Gerry en Antje

Tjonge jonge wat een scooter avontuur. Maar ja dat hoort erbij niet dan anders is het ook zo saai. Maar het grappige was dat ik tijdens het lezen dacht van nou die weten zeker goed de weg daar. Maar verderop in het verhaal ja hoor daar kwam het verdwaald haha achteraf grappig maar op dat moment zullen jullie dat niet zo hebben ervaren. Erg leuk om het zo allemaal te lezen en ook de foto's SUPER. Nu op naar het mooie weer ?? Groetjes XXX

Jimmy en Sammy

Haha Nederland weer op zijn best.. ongelovelijk. De koers ligt nu op ongeveer 1:35. Dus $35 TWN is €1, we zitten gemiddeld voor $400 per persoon per nacht in hostels dus dat is 11,40 euro ongeveer. En ze rijden hier gewoon rechts dus dat is goed te doen. Groetjes van ons!

Ronnie en Sandra

Lieve Jim, van harte gefeliciteerd met je verjaardag een super fijne dag gewenst. Veel liefs van ons xxx

Lieve Sam, en jij gefeliciteerd met Jim dikke kus!!

Carin

Nog van harte Jimmy en veel reisplezier voor jou en Sammy. xXx

Anouk

Toppers!
Ook dit is super om te lezen!
Jimmy ook via deze weg nog van harte gefeliciteerd en Sam jij met je vent????
Wat een rit moet t geweest zijn met die regen! Gelukkig zijn jullie wel wat regen gewend! Al mogen wij hier nu niet klagen over het weer!
Kijk uit naar het volgende verhaal!
Liefs dikke kus

Puck en Stijn

Super leuke verhalen om te lezen!
10 uur in de regen op een scooter en nog zo enthousiast schrijven! haha

We kijken uit naar de volgende verhalen en heel veel plezieeer!!

Arie en truus

Lieve Samantha en Jimmy wij wensen jullie een Gelukkig Nieuwjaar samen en verders nog een hele mooie reis toe dikke kus van Oom Arie en Tante Truus

Raymond marga em chemaine

Gefeliciteerd moppie xxx