Taipei; Taiwan

Als allereerst, willen we de mensen bedanken voor de lieve herinneringen die ze aan ons hebben meegegeven. We hebben ze nog niet allemaal opengemaakt maar tot nu allemaal heel lief en leuk.

28 Augustus,

Eindelijk zijn we dan aangekomen in Taipei na een 15uur lange vlucht. Waarschijnlijk was het
regenwolkje van Nederland met ons meegevlogen naar Taiwan. Het kwam ook hier met bakken uit de hemel. Maar dat mocht de pret niet drukken.
Onze tassen waren er gelukkig heel snel dus konden we op zoek naar het hostel. Het was bij ons ongeveer 3uur 's middags toen we aankwamen op het vliegveld.
De bus die naar Taipei city ging was heel gelukkig heel makkelijk te vinden. We kochten een kaartje en hoefte maar een kleine 10 minuutjes te wachten. Toen we de bus in mochten konden we onze tas afgeven aan de chauffeur en die deed ze voor ons in de laadruimte. Erg makkelijk!
Na zo'n anderhalfuur kwamen we dan eindelijk aan in het hart van de stad, Taipei.
Aangezien het nog steeds met bakken uit de hemel viel namen we maar een taxi naar het hostel, ookal bleek het achteraf maar 500 meter verder te zijn. Taiwanmex guest house, het hostel was erg klein maar het had ook weer zijn charmes. Gelukkig hadden we een kamertje voor onszelf en konden we even lekker bijkomen. Ondanks dat het eten in het vliegtuig buitengewoon goed was (voor vliegtuig eten) hadden we toch nog een beetje trek gekregen en gingen we op pad, het avontuur in! Alles maar dan ook alles was in het Chinees/Mandarijns en in Taipei zijn het ook niet echt bepaald de beste engelse sprekers dus moesten we het maar met handen en voeten doen. na drie keer verdwaald geraakt vonden we een straat stekkie waar een oud mannetje vliegens vlug bolletjes aan het draaien was. We hadden trek dus dan lijkt alles lekker om te eten. Geen idee wat erin zat; het was vlees maar geen idee wat voor vlees. Het was opzich oke maar onze maag kon nog wel wat meer hebben. In elke stad hebben ze wel een Mc Donalds; dus we hadden onszelf even getrakteerd op wat lekkers want dat mocht wel vonden wij na zo een lange vlucht.
Buikjes rond en oogjes gauw toe! Morgen weer een nieuwe dag vol adventure.

29 Augustus,

Biep Biep Biep, ahh het eerste frisse geluid van een mooie warme regendag. Na de wekker te hebben uitgezet en onze tandjes weer schoon waren gingen we de stad weer in, dit keer met een plan.

Eerste stop Taipei 101. Wat ooit het hoogste gebouw van de wereld was, voor ons gevoel was dat het nog steeds. Vanaf verdieping 5 gingen we met de lift naar de 89e verdieping. De lift is de snelste lift ter wereld. In ongeveer 37 seconden waren we op de 89e verdieping. Echt een heel gek gevoel maar erg leuk om mee te maken. De lichten gingen uit in de lift en er was op het plafond een mooie sterrenhemel te zien; ondertussen werd er wat in het Chinees verteld. Eenmaal bovengekomen konden we een heel rondje lopen. Zo zagen we alle kanten van Taipei wat erg mooi en indrukwekkend was. Omdat er aardbevingen en typhoons plaatsvinden in Taipei is het van belang dat de toren blijft staan. De toren beschikt daarom over een soort evenwichtsbal. Als de toren beweegt; beweegt de bal mee zodat de toren in evenwicht blijft. We zagen een filmpje van de bal die bewoog en de mensen die daar stonden tijdens een aardbeving (6.3 op de schaal van richter) in april. Dit was erg spannend om te zien.

Tweede stop Elephant hiking trail. we hadden ergens gelezen dat je bij de elephant mountain heel mooi kan lopen, eenmaal aangekomen bij het park zagen we al meteen bordjes hangen van de hiking route. 10minuten later kwamen we aan bij de eerste trap wat nog heel onschuldig leek en we hadden toen ook nog geen flauw idee van wat er komen ging. Uiteindelijk na 100.000 treden bloed zweet en tranen hadden we de top bereikt met een uitzicht dat het zeker waard was. Wat we niet wisten was dat de hiking trail schijnbaar een soort hardloop/loop route is voor de locals om even te kunnen sporten. Jong en oud liep ons voorbij en wij elkaar maar aankijken is onze conditie dan zo slecht, maar hun conditie was buitengewoon onmenselijk. Wel nog wat leuke foto's geschoten van een grote bidsprinkhaan, handpalm grote spin en een mooie libelle. Ook waren er nog wat eekhoorntjes, krekels die echt mega hard geluid produceerde en zwaluwen die hele aparte nesten bouwden in de bomen. Het leken wel een soort bijenkorfen.
Uiteindelijk besloten we maar om terug te gaan. Uiteindelijk hadden we een wandeling gemaakt van ongeveer 4uur.
Tijd voor een hapje vonden we! We dachten dat we wel een lekker restaurantje hadden gevonden bij ons in de buurt. Dit was wel handig zodat we na het eten meteen snel thuis waren en niet nog eens kilometers hoefden te lopen. We bestelden maar wat iedereen daar at. Het was een zilvere grote soepmok gevuld met dikke noodles, varkensvlees, schaaldiertjes een gepocheerde ei en tofu. Een bak vol wat we wel oplustte. We gingen zitten maar stuitte op een probleem. De stokjes. Met stokjes eten wat hebben we gelachen met elkaar. We hebben wel een uur gedaan over het opeten van de soep en het was ook nog eens niet zo lekker zoals we hadden gehoopt.
Maar we hebben gelachen en dat was het leukst.

30 Augustus,

Auw, auw auw. Wat een spierpijn! het traplopen had zijn tol geeisd. Maar het avontuur roept en we gingen er weer op uit.

Eerste stop Chiang Kai-Shek memorial hall. Een super groot en prachtig mooi plein, een mooie wit met blauwe poort die je naar het plein toe leid waar twee grote tempels tegenover elkaar staan. En even verderop nog een gedenkstempel waar een groot brons beeld stond die door 2 soldaten werd bewaakt. Elk uur is er een ceremonie waar de bewakers worden verwisseld van dienst. Super mooi om te zien en zo symetrisch en getimed als het maar kan.

Tweede stop Xinbeitou Hot spring. Het was maar weer eens tijd voor de metro wat trouwens super goed is geregeld in taiwan. Alles is duidelijk aangegeven, goedkope kaartjes (muntjes) en alles is goed met elkaar verbonden. Eenmaal aangekomen bij de hotspring viel het toch een beetje tegen het was meer een soort meeting spot voor ouwe mensen die lekker over thee konden praten in speedo's. dus dat sloegen we maar over. We zijn wel naar de natuurlijke hot spring geweest waar zwemmen niet mogelijk is omdat je anders gekookt word, de rotten eieren lucht was gelukkig nog net te houden, ookwel zwavel genoemd. Mooi om te zien hoe het stoom over het water vliegt en opgaat in de lucht. Was ons hotspring momentje toch nog geslaagd.

Derde stop Shilin night market. Even wat etenscultuur opsnuiven van Taiwan. Een van de beste manieren omdat te doen is naar een Night Market gaan. Wij zijn naar Shilin gegaan met de metro en vlakbij het station begon de markt eigenlijk al. Heel veel eetkraampjes met heel veel verschillende soorten eten. Van alles was er te vinden. Het zag er alleen niet altijd even smakelijk uit. Maar het was zo mooi te zien hoe zij dingen op een andere manier klaarmaken. Natuurlijk zijn wij nieuwsgierig en hebben we een aantal dingetjes geproeft. We hadden een stokje met kipstukjes geprobeerd. We vonden het niet heel lekker smaken maar er stonden nog meer eettentjes om ons buikje te vullen. Het was ook erg druk bij een noodlesoep kraampje. Dus we gingen daar een soepje halen. We kregen 2 stukjes vlees erin waarvan we alle twee niet wisten wat het precies geweest was. Omdat we het niet precies wisten smaakten het soepje ons eerlijk gezegd ook niet echt lekker meer. Verderop vonden we een bapao kraampje. Nou dit product kennen we dus we hadden er eentje genomen. Wat was die lekker! Heerlijk bapao broodje met varkensgehakt van binnen.
We waren nog wat verder gelopen en kwamen nog allemaal kraampjes tegen met ballonnen. Op verschillende manieren moest je de ballonnen kapot zien te krijgen. Bij het ene kraampje was het met pijltjes, de ander met ballen en weer een ander met een luchtdrukpistool. Het was dus eigenlijk een soort kleine eetmarkt met kermis erbij.
We gingen vroeg ons bedje in want de volgende dag begon de treinrit naar een nieuwe stad, Hualien!

Gerry en Antje

Wat een leuke verhalen en al zoveel gedaan en gezien in 3 dagen dat beloofd wat!!!!!!! Hier kunnen wij natuurlijk niet tegen op. Onze laatste drie dagen: boodschappen, werken en niet te vergeten Proefpark Haarlem waar wij ook hele speciale gerechtjes hebben gegeten hahaha VEEL PLEZIER XXX

Monique

Hoi Sam en Jim wat een leuk verhaal zeg en jullie zijn pas een paar dagen onderweg en zien nu al mooie dingen en lekker eten lekker genieten hoor tor gauw xxxx

Jacqueline

Wat hebben jullie al in zo een korte tijd veel gezien En gedaan. Leuk om de verhalen te lezen en zo op de hoogte te blijven van wat jullie allemaal meemaken.
Veel liefs xxx

Tante Truus

Hoi Lievers Wat een verhaal zeg zo leuk om te lezen wat jullie in een paar dagen hebben gezien en beleeft Dat hoogste gebouw schitterend toch om zo snel boven in te zitten ik weet er alles van een hele belevenis en dan naar eliphant trail met die trappen van 100.000 treden dat zijn er heel wat konden jullie het tellen wel bij houden hahaha Zo hoog zijn jullie toch niet gegaan he dan heb je geen lucht meer over Voor die mensen daar is dat gymnastiek dat doen ze misschien wel meerdere keren per week daar kunnen wij niet aan tippen veel sporten op straat voor het werk gaan is daar heel gewoon .Maar niet te min jullie zien en hebben al heel wat gezien en jullie gaan nog veel meer beleven ik wacht ook op smart naar jullie leuke spannende verhalen die jullie meemaken jullie beginnen pas en moeten nog 360 dagen dus ik kijk er naar uit . En wat het eten betreft het went van zelf wel straks wil je niet anders meer eten maar wel goed dat jullie er wel goed opletten en waar het druk is met eten is meestal wel goed . En de foto,s zijn ook heel erg mooi fantastische die sprinkhanen en libelle s en ander schitterend natuur. Geniet heerlijk verder maar ... en denk wel aan jullie rust veel liefs en knuffel en veel leuke belevenissen op jullie pad gewenst XXXX

Yentl

Hola popjes, wat leuk om te lezen allemaal!! Maareh, jim moet je niet een beetje oppassen?! Je had al een muffintop voordat je wegging en aan jullie eetgedrag te zien kom jij echt terug met een flinke buik hahahahahahahaha! Nee hoor grapje jimksy :p
Zat dat filmpje van jullie scootertocht met dat prachtige uitzicht.. my god ik ben zo jaloers!! Kunnen we over 10 jaar niet gewoon een keer samen gaan en dan laten jullie me al die mooie plekken zien waar jullie zijn geweest?? Hihi

Nou heel veel plezier nog mopjes!
Ik kijk nu al uit naar al jullie leuke verhalen het komende jaar!!
Dikke kus en heel veel liefs van mij x

Omie

Geweldig Sam en Jim
Wat een prachtige natuuropnamen hebben jullie genomenWe genieten er echt van
lieve groetjes
Omie xxx

Anouk

Hi toppers!
Wat leuk om te lezen zeg! Wat moet het een fantastische ervaring zijn!
Geniet van jullie geweldige reis! En ik hou jullie blogs in de gaten! Super leuk!!
Veel plezier en doe voorzichtig!
Liefs dikke kus

Stefan en Sylvia

Hoi Sam en Jim. Gaat lekker zo te lezen. Jammer van afzeters autootje , weer wat geleerd en lijk net Europa toch haha.

Hier in Ned alles zijn gangetje.
Regen, mist, koud jullie weten wel HERFST. Enigste wat er mooi aan is zijn de kleuren en vooral hier in de bossen en Veluwe.

Oké hopen dat jullie gauw je plekje en werk hebben gevonden kunnen we snel bij jullie op bezoek komen hahaha.
PS schroom nooit om hulp te vragen....When the going Gets tough The tough Get going

Kus en groet Stefan en Sylvia

Hoi, met Dick

Wat een stranden, dieren, natuur, watervallen enz!!
Nog even en Herma en ik komen over om er ook van te genieten! Zo'n vakantie is geweldig!
Nee, Cornelis Vreeswijk had geen gelijk: bij jullie wordt alles elke dag beter.
Ik doe het momenteel met een troffel in de natuur in Zaltbommel. Opgraving 1e eeuwse boerderijen is ook geweldig! Maar ik kom elke dag gewoon thuis; Sientje mist mij anders en dat is waar. Geen probleem, zo lang het beesie onder ons is gaan wij niet op vakantie en dat is het met deze tijger beslist waard en:..... jullie hebben lekker nog geen tijger gezien; ik elke dag!!!
Groetjes!!! Dick